Första veckan på semestern är avklarad och företaget har inte gått under än haha!

Friheten som företagare
Att ha semester än inget ovanligt, det har alla anställda flera veckor varje år. Som entreprenör är det dock lite mer av en lyx så här i början av karriären. Man är låst till sitt ansvar, jag måste jobba mer än 40 timmar i veckan och kan aldrig släppa allt till 100% utan behöver vara lite standby på distans även när jag är ledig och att ta ledigt 5 veckor i streck skulle absolut inte funka.

Men jag känner mig ändå mer fri!

Jag behöver inte fråga någon om lov innan jag tar semester, jag kan ta en sista minuten-resa och jag lägger upp mina arbetstider helt som jag vill. Om jag vill jobba 24 timmar i streck ena dagen för att vara ledig dagen efter så FÅR jag :)

Och för att inte tala om framtiden, jag kommer aldrig vilja sluta jobba men kan verkligen längta till att både ekonomin och det praktiska är så pass självgående att jag kan lägga upp varenda arbetsminut precis som jag vill utan att riskera någonting. Fy så härligt!

Här var första dagen på stranden, såå nöjda!

Slappna av på ledigheten som företagare
Att vara ledig från arbetsuppgifter och att kunna slappna av och känna sig ledig är två olika saker. Hur har det gått för mig på semestern då? Jag har ganska lätt stressat upp när jag ser jobbsaker och har därför medvetet stängt av mycket. Jag har bara svarat på de mest akuta mailen samt de som är snabbsvarade, jag har stängt av notiser från sociala medier och kollar bara i quip (vårt kommunikationsprogram på salongen) när jag har tid att ta tag i saker om det skulle behövas, jag öppnar inte dom notiserna när jag ligger på stranden, precis har vaknat eller liknande när jag bara ska njuta av semestern.

Jag har inte heller öppnat schemat en enda gång, när jag skulle boka in en kund om några veckor som mailat med mig så höll jag för skärmen innan jag bytt datum så att jag slapp se dagens bokningar haha. Jag vet att om det är mycket bokningar så kommer jag bli stressad av att det är stressigt på salongen när inte vi kan hjälpa till i receptionen. Och om det tvärtom är stora luckor i schemat så kommer jag bli stressad över det ekonomiska istället då jag inte kan göra någonting åt saken härifrån.

Nu låter det som att jag är stressad på semestern, men tack vare ovanstående ”regler” för mig själv så har jag sluppit det! :) Jag har haft några få slängar av stresstankar men nu har jag kommit ner i varv och känner att jag litar på personalen på salongen så mycket att dom kommer på alla eventuella problemlösningar själv! :)

På tal om avslappning så bjuder jag på en bild av Miska på stranden! Han är så lugn som person och det är precis vad jag behöver, när jag blir stressad så har jag världens lugnaste person att luta mig mot och det är verkligen guld värt. Hade Miska varit en sån som oroar sig och stressar så hade vi nog triggat varandra så mycket att mina nerver hade gått sönder för länge sen haha.

Flytta till Mexico!
I måndags så satt vi kvar vid frukosten väldigt länge, man kan ta en egen termos kaffe till bordet och den tömde vi helt och bara satt och kände livet i oss haha.

Jag blir alltid så inspirerad när jag sitter med Miska och pratar, vi har bestämt oss för att ha boende utomlands i framtiden men inte exakt vilket land. Nu när vi är i Mexico så känns det som det självklara valet, jag älskar stämningen, naturen, djurlivet, luften!

Och var vi ska bo i framtiden hör i allra högsta grad ihop med företagandet, det är så lätt att tänka ”jag vill starta upp det här, jag vill göra det här!” men man måste gå tillbaka i grunden och tänka ”hur vill jag jobba?” och bygga upp karriären utifrån det.

Jag vill ha ett jobb där jag inte är bunden till en plats, utan kan jobba mycket på distans. Då kan jag bo var som helst i hela världen! Jag vill alltså inte ha ett ”vinterhus” dit jag åker när jag är ledig, utan vill ha kvar mitt hus hemma i Gimo + ha ett hus utomlands där jag bor och jobbar stora delar av året, sen kan jag bo i Gimo när jag är på möten i Sverige och hälsar på familjen :)

Förstå så härligt! Och rent ekonomiskt är det inga konstigheter, den enda som måste klaffa är att man ska ha ett jobb där man kan jobba stora delar på distans. För ett hus i Mexico kostar ungefär lika mycket som ett hus i Sverige.

Det jag älskar med Mexico och vårt hotell är djurlivet! Det kryllar av näsbjörnar (på bilden ser ni en bebis!) och även agoutis (ett djur jag aldrig sett förr ni får googla om ni inte vet haha) och massor av fina fåglar och till och med ett råddjur som låg och sov utanför balkongen här om dagen. Jag älskar djur och ser framför mig att jag kommer bli crazy näsbjörn lady i vårt framtida Mexico-hus haha!

Delegera mera
Förra business-veckan skrev jag under ”learning by doing” att jag ofta lägger ner massor av tid på jobb som inte kommer till användning i den utsträckning att det är värt tiden jag lägger ner.

På tal om detta så kom jag även på hela tre (!) gånger samma vecka som jag tog på mig mer jobb som egentligen inte jag behövde utföra. Alltså det jag skrev om förra veckan handlade om saker som man hade kunnat skippa helt, men en annan sak som jag också måste bli bättre på är att ta hjälp av andra och inse att det inte nödvändigtvis är jag som ska utföra alla uppgifter när det finns andra personer med luckor i schemat och jag är sönderstressad.

Men det är så svårt att delegera saker för jag tar på mig grejer utan att ens reflektera över det.

1. Vi fick en bokningsförfrågan utanför öppettid och en kollega frågade om det var ok om Lisa jobbar längre den dagen. Jag skulle precis säga ”jag ska höra av mig till henne och fråga” när jag fick svaret ”jag kan ringa henne och fråga” och ja det var ju väldigt mycket smidigare än att jag ska vara en mellanhand och först fråga Lisa och sen meddela vidare om hon kunde eller inte innan kunden kunde bli uppringd igen :)

2. Ida frågade mig om vi hade tillräckligt med kvittorullar. Jag tog upp pennan och skulle skriva på min to do list att kolla upp det och hon ba ”jag kan kolla själv annars jag bara undra om du visste direkt” haha.

3. En annan kollega hade en fråga om en sak på lönebeskedet som jag inte kunde svaret på, dom får lönebeskeden i mail av vår ekonomi-person och mitt svar var ”jag ska maila henne och fråga” varpå jag igen fick svaret ”fast jag kan maila själv” haha. Återigen hade jag bara blivit en mellanhand vilket är helt onödigt.

Alla dessa saker är supersmå, men många bäckar små och när det finns folk som har tid över. Delegera mera är mitt nya nyårslöfte haha!

Visste ni att det finns en ”regel” som säger att 20% av allt jobb man lägger ner bidrar med 80% av resultatet? Det är som att jag har 6st hårt arbetande armar men bara en av dom som gör någon nytta. Ganska frustrerande haha.

Nej nu ska jag fortsätta min söndag här i Mexico! Kram på er!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here