Denna helg har jag fullt upp med fix i nya och gamla lokalen, vi passar på nu eftersom vi har stängt på söndagar för vi kan inte borra och stöka när det är kunder här.

Så detta inlägg skriver jag därför i förväg, för eftersom nästa vecka är en halvvecka (p.g.a. semester på onsdag woop, woop!) så tänkte jag slå ihop dom till samma ”businessvecka” så får ni läsa om 1,5 vecka på en gång nästa söndag istället :)

Detta inlägg tänkte jag istället tillägna ett nytt ämne – meditation och healing!

Obalans i sitt halschakra
Jag har alltid sett mig som en person som mediterar i vardagen och därför inte behöver ”riktig meditation”. Mer och mer har jag insett att det inte är sant. Ni vet ju att jag har problem med feber och halsinfektioner hela tiden (denna vecka igen, suck) och av en slump när jag googlade så såg jag att jag kan ha obalans i mitt halschakra.

Tror ni på sånt?

Jag är ganska ”flummig” och tror på massor, men egentligen ser jag det inte som flum utan som vetenskap som inte är bevisat (eller offentligt) än. Det finns inga företag som tjänar på att människor kan läka sig själva med tankekraft.

Stå upp för dig själv – Obalans i halschakrat kan bero på flera saker men en vanlig orsak är att man inte står upp för sig själv, vilket var väldigt träffande för mig. Om man vill säga en sak men låter bli så kan den energin fastna i halsen och skapa obalans som kan leda till just halsinfektioner, heshet m.m. I mitt fall skedde detta p.g.a. att motparten inte ville kommunicera fast jag bad om det, vilket ledde till att jag aldrig kunde förklara mig, försvara mig eller stå upp för mig själv och mina åsikter. När man inte kommunicerar så skapar det tusen onödiga missförstånd och icke-problem. Man börjar istället analysera den andra personens beteenden och skapar egna påhittade sanningar om varför en person gör som den gör, för man har inte hela bilden. Jag kände mig otroligt nedtryckt, missförstådd och trampad på helt enkelt och gick hela tiden runt med en känsla av att jag tvingades vara stum.

Mina halsproblem startade exakt den perioden då jag började bli behandlad såhär, det känns konstigt om det bara skulle vara en slump?

Jag trodde först att jag mådde dåligt enbart för att jag inte trivdes med situationen som jag befann mig i. Det var först när jag insåg lättnadskänslan av att stå upp för mig själv (om ens litegrann) som jag insåg att skon klämde även där. När jag sa orden ”nu har jag gett och gett och gett och bara försökt göra det rätta hela tiden för din skull, men nu tar jag ingen skit mer!” så kände jag mig direkt flera kilo lättare både psykiskt och fysiskt. Då förstod jag att problemet inte bara låg i den fysiska situationen utan att jag inte inte varit schysst mot mig själv som låtit mig blivit trampad på.

Sorg – Sorg kan också fastna i halsen och skapa obalans. Nu låter jag kanske töntig (?) men jag tror också att det är en liten klump av sorg i halsen som inte kom ut ordentligt när tre av mina katter dog på kort tid. När mamma gick bort så var det socialt accepterat att vara ledsen flera veckor i streck, även fast jag fortfarande känner sorg varje dag så är det åtminstone bearbetad sorg. Nu jämför jag inte min mamma med en katt men när en katt dör så får man gråta en stund men sen ska man gå till jobbet samma dag och komma över det på en vecka. Men för mig var det verkligen ett känslomässigt trauma som säkert har fastnat i halsen.

Fokus är viktigare än intelligens
En annan viktig anledning att meditera är att lära sig slappna av. Vi jobbar en del med Tommy från Peragenda.se och när han sa att ”fokus är viktigare än intelligens” så kände jag att han satte huvudet på spiken. Han pratar mycket om hur distraherad man blir idag med en telefon som blinkar med nya notiser, mail som poppar upp och man är ständigt uppkopplad. Då blir man verkligen inte effektiv och framför allt så tror jag inte att det är särskilt nyttigt.

Jag minns inte vem men det var en föreläsare som var gäst i Framgångspodden som sa att det bästa framgångsknepet är att sitta på en stol och bara sitta. T.ex. en kvart mitt i arbetsdagen. Poängen var att när man är inne i ”produktions-mode” så får man inte upp tankar som är viktiga att bearbeta under dagen, t.ex. problemlösningar m.m. För dessa tankar kommer när vi är avslappnade och om vi inte tar en avslappnad sitta-på-en-stol-stund mitt på dagen, när kommer tankarna då? När vi ska sova såklart! Hur många börjar inte tänka på sånt precis när man ska somna? Det är ju ganska logiskt när man tänker på det.

Jag försökte meditera en kväll i veckan efter en arbetsdag som inte var särskilt hektiskt egentligen men det krävdes en del planering och det var mycket att hålla reda på. Och det var skrämmande hur svårt jag hade att slappna av, trots meditationsmusik i öronen, jag låg bekvämt i sängen och försökte verkligen. Men min hjärna började ändå plötsligt tänka på någonting helt annat tills jag faktiskt gav upp helt, satte på ett avsnitt av Friends och somnade till Chandlers skämt som jag hört tusen gånger och fortfarande skrattar åt.

Det svåraste är inte att vara ambitiös och jobba hårt i många timmar, det svåra är att jobba ofokuserat och effektivt och därefter kunna slappna av när man är färdig.

Healing & meditation
Jag skulle verkligen vilja gå på professionell healing men först ska jag meditera lite ensam. Jag tror jag får mer ut av en healing om jag fått lite erfarenhet själv först. Lära mig att slappna av själv.

Det första jag gjorde var att söka massor på självhealing och rensa sitt halschakra och testade detta direkt, men insåg snabbt att jag måste börja på steg ett – lära mig att bli avslappnad först.

Nu har jag mediterat några gånger och kan redan börja ta in lite healing-knep i meditationen. Skönt när man gör framsteg snabbt! I fredags mediterade jag i 43 minuter och även fast det inte var en munk-mindfullness direkt så kändes det ändå som att det var en ganska lyckat meditation.

Ett hjälpmedel jag har börjat med (har fått låna av Annika) är Muse Meditation, ett pannband som mäter hjärnans aktivitet och är kopplat till en app med olika ljud som man kan välja. Syftet är att lära sig slappna av snabbt, hur gör jag för att bli avslappnad? Man kan välja olika väder att lyssna på, t.ex. en strand vid havet. Om du är stressad/uppe i varv så är det typ storm och stora vågor, men när du blir avslappnad så blir det ett lugnare brus, ljudet av gungande vatten och är du riktigt avslappnad så hör du fågelkvitter också. Jag har aldrig fått några fåglar och Miska fick 7 stycken första gången han testade haha.

Det blir både ett belöningsbeteende samtidigt som man får bekräftat när man gör rätt.

Såhär sitter jag och mediterar, ibland är jag uppe på vinden dock. Pannbandet, hörlurar och sovmask för ögonen för jag vill ha det helt mörkt.

Om någon av er har erfarenhet av healing och framför allt halschakra så får ni jättegärna skriva tips till mig! Jag slukar allt! Nu ska det bli slut på feber och halsinfektioner!! :)

Ha en fin söndag allihopa!

Kram på er ♥

1 KOMMENTAR

  1. Min mamma håller på mycket med sånt här med chakra osv, så det är lite roligt att du skriver om dina funderingar tycker jag! :)

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here