Veckans ”business-inlägg” kommer redan nu på lördagen istället för söndag som det brukar. Jag har inte haft tid att göra så mycket bloggmaterial i veckan och kommer ta det lite lugnt i helgen, så jag tänkte att jag kan publicera det nu direkt när jag är klar :)

Den här veckan har varit både upp och ner måste jag säga.

Jag kan väldigt sällan ta power naps för jag somnar inte så lätt, men det första jag gjorde när jag kom hem i fredags var att lägga mig på soffan och sen vaknade jag upp 2 timmar senare. Det sammanfattar min vecka ganska bra haha.

Lite motgångar får man ta ibland
Nu kommer lite tråkiga punkter men sen blir resten av inlägget roligt igen! :) Jag brukar sällan skriva negativt i dessa jobb-inlägg för problem som dyker upp är ofta väldigt konkreta och sånt man ”bara måste lösa” och då är det inte så jobbigt, men jag vill också vara ärlig i dessa inlägg även när inte allting känns som en dans på rosor. Den här veckan har varig ovanligt tuff för mig faktiskt på flera plan:

Feber – Den första anledningen är att jag haft feber hela veckan och blandat både Ipren och Alvedon (blandat med kaffe och Celsius haha) för att orka göra saker. Jag har vaknat runt 4 på morgonen och tagit huvudvärkstabletterna för att dom ska hinna verka innan jag ska kliva upp. Febern har också gjort mig extra känslig och jag har haft mycket känslor av hopplöshet hela veckan. Jag har tvivlat på mig själv och mina stora drömmar och det är inte alls vanligt för mig. ”Allt är värdelöst och anledningen till att det känns så är för att jag för en gångs skull är realistisk” ungefär så har det låtit i mitt huvud när tankarna flugit iväg. Inte alls likt mig! Jag som brukar vara stensäker på att allt jag bestämmer mig för kommer bli succé! Men inte nu.

Oväntad stress – Jag har verkligen kämpat inför vårt sommarevent som vi hade i torsdags och hade så bra planering som jag började med flera månader innan för att hinna med allt utan stress. Jag har varit ovanligt duktig på att be om hjälp och delegera ut arbetsuppgifter i tid också. Men vi har varit så fullbokade (vilket ju självklart är toppen!) och det är svårt att delegera uppgifter till folk som inte heller har tid. Så plötsligt hade jag oväntat mycket att göra och fler kunder än planerat så varje dag när jag kommit hem har jag känt att jag legat mil efter i planeringen och i onsdags kunde jag inte ens sova på hela natten.

Planering av antal gäster – Jag ska skriva mer om vårt underbara sommar-event längre ner, wow vilket jobb vi har gjort och alla gäster var så nöjda och glada! Men jag var faktiskt lite låg efteråt för bara hälften av alla som hade osat kom. Framför allt kände jag att det var mitt fel, inte för att jag hade gjort någonting fel utan för att jag varit mest drivande och för eventet och att allt ansvar var på mig. Så oavsett vad som hade gått fel hade varit mitt fel – enligt mig. Man räknar ju alltid med ett bortfall men inte så mycket som 50% väl? Vi hade begränsat antal platser och hade kunnat puscha så mycket mer för eventet men när vi fick max-antal som får plats och lite till så kunde vi inte puscha ut det mer, tänkte jag. Man måste ju också kunna hantera det OM nästan alla kommer.

Eventet var verkligen lyckat ändå men jag hade velat att så många fler hade fått njuta av det nu när vi la ner så mycket jobb och allt annat var så bra :)

Det viktigaste när man är stressad vet ni vad det är? Stöd! Det sa min kompis Frida till mig i veckan :) Här stöttar min katt Viktoria mig när jag var så slut efter jobbdagen haha.

Men man lär sig som mest när saker inte går som dom ska! Nu har jag fått detta ur mig och resten av inlägget kommer belysa allt det positiva som varit i veckan!! :)

Ibland har man tur!
Förra vecka berättade jag att min dator är på lagning. Den har haft problem med skärmen och bara att lämna in den på felsökning kostar 600:-. Det är nog grafikkortet som strular sa personalen. När jag frågade vad det kommer kosta att fixa så fick jag svaret ”jaa det kostar ju en slant!”.

Nu fick jag äntligen hämta ut min bebis igen och
1. dom hittade inte felet och då behöver man tydligen inte betala den där felsökningsavgiften.
2. men det var tydligen nått annat fel med nått reflexskydd (?) på skärmen (jag visste inte ens om detta, jag trodde skärmen var smutsig och har försökt tvätta bort det) och om datorn är mindre än 4 år gammal så får man då en ny skärm helt gratis. Alltså inte bara glaset utan jag fick heela skärmen utbytt.
3. Efter att jag hämtade ut den så har skärmen fungerat felfritt, så problemet löste sig själv bara dom bytte skärmen.

Såå att laga min dator kostade inte mig en enda krona, och jag hade inte ens köpt den på stället jag lämnade in den på. Dom var såå trevliga och goa dessutom! Veckans ros går till Digital Inn i Uppsala :) Så nu får dom gratis marknadsföring som betalning istället ;)

Jag satt ute i solen i morse och småjobbade lite innan frukosten, det hade absolut inte gått med min gamla skärm! Då hade jag inte sett ett smack!

Spansk och glad musik på salongen!
Glöm inte att verkligen njuta av den fina solen vi har blivit bortskämda med nu :) Allt som inte måste göras inomhus passar jag på att göra ute i solen.

I söndags gjorde jag en ny spellista till salongen ute i solen, dels till eventet men vi tänkte även ha den rullande hela sommaren. Jag lyssnar jättemycket på spansk musik, ingen speciell artist utan random låtar som gör mig glad! ”Andas en mi cabeza” är min favorit, jag hörde den i Mexico och hittade den sedan med hjälp av en musik-app. Tips! :)

Visst kan man väl söka på andras spellistor på Spotify? ”Spanskt & glatt á la Helena” heter min bästa spanska spellista i sådana fall om ni vill ha 1,5 timme spansk musik till morgonkaffet!

Huur som helst det var inte det jag skulle prata om – men det roliga är att musiken verkligen uppskattas av både kunder och kollegor på jobbet, så kul! Musik och stämning gör så mycket mer än man tror :)

Event-förberedelser
Det här har varit det mest välarbetade eventet vi hållit i! Vi gick verkligen all in med konstgräs, palmer och hängväxter, ballonger med vår logga och texten ”skönhet är friskvård” på, fotovägg med ballonger och blommor, samarbetspartners som kom dit, sponsorer till goodiebags och vinster (bland annat tävlade vi ut en lyxkryssning med Birca Cruises!) och i princip hela sminkstudion tömde vi på alla möbler för att göra plats för alla gäster.

Våra fina ballonger! Jag har bokstavligt talat sår på fingrarna efter allt ballong-knytande haha! Vi blåste upp jättemånga vanliga men köpte även helium som vi fyllde många med och hade här och var i hela lokalen :)

Vi är inte sura på bilden bara sjukt koncentrerade när vi räknar påsar haha! Frida var så gullig och hjälpte mig med alla goodiebags, dom var riktigt generösa och välfyllda! Det var lite blandat innehåll men alla hade en mascara från Wet n Wild, pincett och brynkniv och sen lite blandat med fina läppstift, ögonskuggor, rouge, body lotion, ansiktsmask och vi la även i en chokladbit i varje :)

Här håller jag och Miska på och fixar efter stängning. Vi har nu konstgräs i hela väntrummet, i denna trappa där vi sedan höll i presentationerna, vid fotoväggen och i vår entré! Det blev verkligen pricken över i för hela sommar-känslan!

vårt väntrum! Fint va? :) Vi hade Art Clinic och en tjej som ställde ut badkläder och brudinspirerade underkläder dagen till ära också som ni ser på sidorna. Men efter eventet är väntrummet bara en mysig sommar-oas.

Jag gjorde flera somriga produktskyltningar som är var utspridda här och var i butiken, mycket blommor, stenar och snäckor :) Vet ni vad som hände då? Mitt i allt när jag höll på och sätta i produkterna så kröp en spindel upp bland stenarna! Hur sjukt?! Jag han sån fobi alltså… Påsen med stenarna var helt oöppnad så jag förstår inte hur den hamnade där, förstår ni chocken??

Fick denna bild på snapchat av Miska som testade vår foto-rekvisita haha :)

Vi fokuserade på att göra lokalen så foto-vänlig som möjligt så att folk skulle vilja lägga ut fina bilder från eventet :) Bland annat gjorde vi en maffig fotovägg, och eftersom alla gäster är privatpersoner (jag är ju annars van vid influencers på event som är vana vid att fota sig själva) så tänkte jag att alla kanske inte är jättebekväma med att ta vanliga ”snyggbilder” så vi gjorde lite rolig foto-rekvisita som man kunde använda sig av för att spexa lite istället :)

På bilden ovan ser ni Miska med läppar och ögonbryn som Olga har gjort! Så roliga! :) Vi hade även lagt fram stora blommor och palmblad som man kan skoja till det med.

Fotoväggen som jag gjorde helt själv! Kommer aldrig mer blåsa upp så här mycket ballonger haha!

Och vår entré hade Annika pyntat så fin ♥

Små hashtag-skyltar hade vi runt fotoväggen också så att alla som publicerade bilder kunde ha samma hashtag :) I bakgrunden ser ni trappan som vi höll presentationen i sen!

En till produkt-kreation som jag gjorde till butiken :)

Dags för sommar-event!
När sista kunden hade gått så hade vi 30 minuter på oss att tillsammans fixa det sista och det var på sekunden att vi var färdiga innan första gästerna började trilla in!

Bästa Miska var ansvarig över dryck och snacks ♥

Chips, godis, popcorn och salta pinnar serverade vi!

Enkelt och väldigt uppskattat :)

Tur vi har ICA precis bredvid salongen, Miska kunde springa och köpa is precis innan eventet startade för vi har ingen frys på jobbet :)

Här är vi redo att ta emot alla gäster! Alla som kom fick en blomkrans runt halsen :)

Sarita med badkläder och underkläder :)

Keep Training som har personlig träning i Uppsala (både Annika och Miska tränar där) var på plats och minglade också :) Vi brukar få vara med på deras event också!

Här har gästerna börjat droppa in och minglar runt i butiken innan vi startade presentationen.

Jag höll i en sminkdemo i presentations-trappan :)

Som makeupartist vad tror ni att jag tycker är det viktigaste inom smink? Det är absolut inte regler som att ”blanda inte rött och rosa” och sånt dumt som jag inte följer alls själv. Nej det viktigaste är att det ska vara kul! Och det pratade jag om i min presentation. Det vanligaste svaret jag får när jag frågar personer om dom tycker att det är roligt med smink, det är ”jaa egentligen tycker jag att det är jättekul, men jag är så dålig på det att jag gör nästan aldrig mer än foundation, bryn och mascara”.

Det är såå tråkigt tycker jag! 1. Smink ska vara kul, många blir osäkra och rädda att göra fel men det finns inga rätt eller fel! 2. Smink behöver inte heller vara så himla svårt! Jag refererade till min och min sminkmodells sminkning (jag hade börjat sminka henne innan eventet) där jag enbart hade gult i ögonvrån och korallfärgat läppstift, och hon hade bara en guldskugga på ögonlocket och turkost i ögonvrån. Enkelt och snabbt!

Sen visade jag också en snabb sommarbas med glo Tinted Primer Spf 30 på bara halva ansiktet så att alla kunde se skillnaden, och den blev väldigt poppis! :)

Och bästa Annika höll en presentation om att skönhet är friskvård. Vi har verkligen lärt oss i denna bransch att det handlar så otroligt lite om fåfänga, utan mer om att ta hand om sig själv och trivas i sitt eget skinn. Extra tydligt blir det när man hjälper människor som går igenom jobbiga stunder i livet t.ex. cellgiftsbehandlingar, hon sa ”jag kan inte bota cancer, men jag kan i alla fall göra det lite trevligare att se sig själv i spegeln”.

Eller som den enkla referensen att ansiktsmåla barn – det leendet när dom ser sig själva i spegeln är helt priceless! När dom får se allt glitter och färg och tar en glädjeskutt därifrån sen :)

Vi avslutade kvällen med att presentera vinnarna till våra fina priser! Det var 9 vinster totalt, allt från produktkit, sminkborstar, presentkort på 1000:- på Art Clinic, trosor och underklädes-accessoarer och sist men inte minst en lyxkryssning med Birca Cruises! Woop, woop! :) På bilden ovan ser ni när jag delade ut en av vinsterna till en lycklig vinnare.

Allt gick så himla bra och framför allt älskade jag att det var såå många som hade mycket sminkfrågor! Jag kan prata smink med folk exakt hur länge som helst, jag tröttnar aldrig!

Så nöjd med kvällen och vill skicka ut ett stort tack till alla som kom ♥

Fredag & ny månad
När fredagen kom, dagen efter eventet, så var det plötsligt ny månad – löner ska in, rapporter ska skrivas ut, fakturor ska skickas, kampanjbilderna ska bytas ut! Dessutom hade jag skjutit upp saker som inte var prio innan eventet och plötsligt vad min to do list en mil lång igen. Så det var bara att kavla upp ärmarna på nytt :)

Och så hade jag en rolig sminkkonsultation också, ni får se före- och efterbilder på henne nästa vecka!

Juni blir en succé-månad!
Det är med stor förväntan jag ser på juni! Två av våra makeupartister går upp i arbetstid – det är högtryck och bokningarna rullar in! :)

Företagets räkenskapsår tar slut sista juni så nu kör vi slutspurten för ett bra resultat! Sen kan vi äntligen bocka av alla punkter på vår målbild, sammanställa alla mätetal och sen sätta nya mål.

Och så ska jag och Annika till Milano på permanent makeup-mässa också, bara en sån sak!

Så nu lämnar jag den här stressiga feber-veckan bakom mig och välkomnar en ny månad med öppna armar! ♥ Nästa vecka händer det mycket grejer också så nu ska jag bara rå om mig själv resten av helgen :)

Kram på er!

3 KOMMENTARER

  1. Tråkigt, och otroligt ohyfsat, med folk som OSAar men inte dyker upp (om man inte har en bra ursäkt) för övrigt. Verkar som att många inte inser det. Så trist när man ägnar så mycket tid åt att planera något. Kul att allt blev lyckat hursom. :) Kram

  2. Hej Helena! Jag vill absolut inte vara negativ eller komma med ”pekpinnar”, men snälla du – tänk dig för! På riktigt!! Jag blev sjukskriven för 5 år sedan pga utmattningssyndrom. Jag hade ett jobb som jag älskade och tog med glädje på mig extra uppgifter bara för att det var kul. Började jobba full tid igen efter några månader på halvtid, och lovade mig själv att det inte skulle bli så här igen. Tre år senare kraschade jag igen. Rejält den här gången! Helt sjukskriven i 9 månader, sen sa jag upp mig och bytte bana helt. Dels för att jag inte ens klarade av att gå in på min fd arbetsplats, dels för att jag insåg att jag aldrig skulle bli frisk om jag stannade kvar där. Jag läser din blogg ibland och ser ju att du skriver om sånt här emellanåt. Du verkar förstå hur viktigt det är med återhämtning. Men tro mig – det är lättare än man tror att trilla dit. Kanske din kropp har börjat protestera lite, med feber, trötthet och stresskänslor… Hoppas du tar det här på rätt sätt för jag menar väl. Ta hand om dig och tänk på att du ska älska ditt jobb många år framöver…🙂

    • Tack för din omtanke, det värmer! <3 :) Jaa det här är första gången jag känt att det blev lite för mycket, annars brukar jag ändå ha hälsan med mig - även om jag ibland har prestationsångest och sådant och inte är mer än mänsklig men jag brukar ändå vara pigg och glad. Så jag fick absolut en tankeställare och tog det lugnt hela helgen. Man måste vara försiktig! KRAM!

LÄMNA ETT SVAR