Det är en kort arbetsvecka även denna vecka då jag fortfarande var på Gotland i måndags och i fredags fyllde jag 25 år så då tog jag ledigt och unnade mig långhelg också :)

Jag tar ju ingen semester i sommar så man får passa på att ta lite smådagar här och där istället! Ledighet och att få in andra intryck är minst lika viktigt för att bli kreativ. På jobbet så är man produktiv och betar av sin checklista – men motivationen och de flesta nya idéerna samlar man utanför jobbet ♥

Men det har ändå varit väldigt händelserika arbetsdagar tisdag, onsdag, torsdag, det kan jag lova :)

Lokalflytt på g!
I mars skrev jag i inlägget Min businessvecka v.11 att vi skulle röra om i grytan – då kunde jag inte gå in på exakta detaljer men jag tänkte att det kan vara kul att återkoppla till det nu så att ni vet vad det var jag pratade om då :)

1. Det största var omstruktureringen ekonomiskt (som jag redan berättat om i detta inlägg) mellan företagen som driver Creative Makeup – som nu från och med 1 juli är helt under samma tak inte bara praktiskt utan även ekonomiskt. Det är ett hästjobb under flytten och det är fortfarande småtrådar att fiska upp innan allt är helt på plats, men det underlättar såå mycket i längden!

2. Det andra ska jag berätta nu – det är att vi kommer byta lokal och flytta salongen! Nej inte till Spanien ;) utan en bättre lokal fast ungefär samma läge i Uppsala. Vi har den senaste tiden letat efter ledig lokal och skickat massor av intresseanmälningar till olika mäklare och jämfört priser hit och dit. En har vi också kollat på tidigare men den kändes inte klockren, den var sjuukt billig för det läget men man vill ju inte gå ner sig i standard heller.

Vi har inte bestämt någonting till 100% men vi har faktiskt hittat en lokal som har fullträff på nästan alla delar så det lutar åt att vi kommer slå till på den! Hur som helst så har vi som mål att säga upp vårt nuvarande kontrakt innan juli är slut! För vi har 9 månaders uppsägningstid så vi måste säga upp den nu om vi ska slippa en till sommar här.

Anledning till flytt:
Gammal lokal och dåliga villkor: Vårt nuvarande kontrakt är väldigt dåligt, vi har typ ett ”rivningskontrakt” och står för exakt allt själva och trots att den är så fin utåt så är den väldigt gammal och vi har jättemycket problem med värme och ventilation på sommaren och på vintern har vi tvärtom superkallt istället – vilket påverkar både oss och kunderna väldigt negativt. Det är även problem med varmvatten (t.ex. om man tvättar många sminkborstar på en gång) och det blir strömavbrott om vi använder flera kontaktuttag samtidigt. Detta var ”bra” i början för det gjorde att vi enbart behövde skriva kontrakt på 1 år (det är ju alltid en risk att binda upp sig i början innan man fått igång allt) och dessutom fick vi billigare hyra per kvadratmeter eftersom vi hyr den i ”befintligt skick”, så även fast den är svindyr eftersom den är totalt 367 kvm stor så skulle den ha varit för dyr om det hade varit bättre villkor.

Bemanning i butik: Dessutom vill vi komma bort lite från ”butikskänslan” och satsa mer på behandlingar. Vi kommer ju fortsätta sälja produkter och ha webshopen som vanligt såklart men som vi har det nu så har vi absolut inte råd att anställa en person som är i kassan/receptionen på heltid och nu går det åt mycket tid och energi till att ”vakta kassan”. Och den produktförsäljningen vi har i butik är ändå till 90% i samband med behandling, dom som kommer in och bara handlar produkter är absolut inte en av våra stora intäkter.

Ekonomi: Sen är det också en ekonomisk fråga, vi vill ju inte gå ner oss i standard men eftersom vi inte nödvändigtvis behöver en synlig butikslokal med stora skyltfönster så kommer man direkt ner lite i pris av bara det. Sen om vi har en bättre planerad lokal så behöver vi inte så mycket yta som vi har nu heller, det är såå många onödiga kvadratmeter i lokalen vi har nu och man betalar ju hyra per kvadratmeter. Lokalen vi har ögonen på nu är dyrare per kvadratmeter men är bara 203 kvm stor så det blir typ 22 000:- billigare i månaden och då har vi mycket bättre villkor också. En hel del pengar per år som man kan lägga på annat bra :)

Så summa summarum: Innan nästa sommar kommer vi ha flyttat men ingenting är bestämt och påskrivet än. Men processen är i full gång oavsett om det blir lokalen vi tittat på nu eller om det dyker upp någonting annat. Ett stort projekt blir det, men ekonomi-struktureringen och lokalflytten kommer göra allting så enormt mycket enklare när allt väl är färdigt!

Här sitter vi och går igenom planritningen efter att vi var och tittade på den intressanta lokalen i torsdags! Hur vi ev. skulle kunna planera alla behandlingsrum o.s.v. :) Så kul!

Årsmöte & bokslut
Sista juni har vi bokslut i företaget och vårt räkenskapsår (företagsår) är slut – nu börjar vi från 0 igen och tickar uppåt på ny kula :)

Därför hade vi ett årsmöte där vi gick igenom målbilden som vi satte för ett år sedan som hade deadline nu! Vi sammanställde alla mätetal och fick en överblick över hur vi har utvecklats.

Så det har varit mycket planering inför detta i veckan, att göra diagram på alla siffror och sätta ihop en powerpoint-presentation. Jag tycker att det är väldigt kul faktiskt :)

Och så fick vi bokföringsrapporterna för hela året också, det är alltid små-justeringar innan bokslutet är färdigt men som det ser ut så går till och med By Her AB plus, om än väldigt lite hehe (By Her AB har alltså inte haft alla intäkter för hela salongen utan typ hälften). Att By Her AB går plus (eller typ plus minus noll) känns typ halleluja-bra för det trodde vi verkligen inte! Vi omsätter bra men har sjukt höga lönekostnader (och andra kostnader) och har gått minus nästan varje månad. Meen det är ju den slutgiltiga siffran som räknas ;)

Vi behöver ju inte ha massor av vinst heller, förra året gick vi plus men då hade inte jag och Miska tagit ut nästan någon lön alls (vi behövde inte ens betala skatt för det var under 18 000 kronor haha). Men nu har vi tagit ut en likadan lön som dom anställda har och ändå har det gått ihop sig – så bara det känns som en enorm vinst!

Jag tar tillvara på all tid jag kan – här sitter jag i bilen på väg in till jobbet och planerar mötet!

Målbild och självgående salong
Som sagt så hade vår målbild deadline 30 juni. Målbilden är alltså inte konkreta mål så som ”så här många miljoner ska vi omsätta” utan mer en bild av hur vi vill att företaget ska se ut, rent visuellt. Vår målbild handlade mycket om vårt mediaflöde (t.ex. med beauty guides-uppbyggnad i webshopen och kampanjbilder som byts ut varje månad, event m.m) men också mycket om personalens utveckling och ansvarsområden. Alla dessa punkter är checkade (wihoo!) förutom en punkt där vi inte kunde sticka under stolen med att vi faktiskt har en bit kvar – vi har kommit långt men vi var lite väl naiva när vi satte 1 års deadline på den.

Punkten som vi har en bit kvar på handlar om att salongen ska vara självgående både praktiskt och ekonomiskt även utan mig, Miska och Annika på plats. Det handlar inte om att vi inte ska vara kvar utan att ett företag som bara hänger på några få personer blir väldigt otryggt. Förut var det mycket praktiska saker som bara jag och Miska kunde, t.ex. webshopen, när en kund vill betala med delbetalning, hur gör man om internet slutar fungera, beställa både produkter och förbrukningsmaterial och allt sånt. Så om vi hade blivit sjuka så hade det skapat ganska stora problem, och vi kunde inte ta ledigt heller.

Samma sak var det med Annika fast ekonomiskt – att vi fått in tillräckligt till hyran varje månad var i princip enbart tack vare hennes intäkter.

Vi har gjort ett riktigt pang-jobb med allt detta! Lärt ut arbetsuppgifter och olika ansvarsområden, har en lärlingsplan och prisstrategi, utökar med behandlingar och satsar mer på tandblekning och snart även fibroblast och microneedling och mycket mer.

Men vi har en liten bit kvar att gå vilket delvis är en ”riktig” deadline nu eftersom Annika på riktigt försvinner i januari när hon får sin bebis :) Så då måste ekonomin hålla ändå! Och sen flytten löser ju saker både ekonomiskt och praktiskt också.

Såå vi är otroligt nöjda med allt jobb vi gjort på bara ett år och att vi samtidigt har ökat så otroligt mycket i kundväg! Wow! Nu blickar vi framåt och har ett väldigt händelserikt år framför oss.

Här ser ni lite statistik jag visade på mötet, på just denna ser ni vår beläggningsgrad (alltså hur stor % av arbetstiden som vi har bokningar) och hur den har ökat på 2 års tid. Helt galet! Lägsta siffran var 35% och högsta siffran är 97% – och det är genomsnittet på alla anställda. Häftigt, eller hur? :)

Varför?
På mötet pratade vi också lite om varför vi gör saker. Varför är det bra när företaget går mycket plus ekonomiskt? Vad gör det för skillnad för dom som är anställda?

Det finns många svar på det – förutom dom väsentliga delarna som att dom inte har en arbetsplats om det går jättedåligt för företaget ;) så finns det ju såå mycket man kan utveckla om man har pengar över att röra sig på! Visst behöver man en buffert för trygghet men utöver det så gör pengarna ingen skillnad när dom ligger på hög på banken :)

Tänk om vi hade kunnat åka allihopa till Milano t.ex? Den där mässan som jag och Annika var på alltså. Gud så kul och inspirerande! Och det finns massor av sådana saker som både är roliga och utvecklande för företaget som vi skulle kunna göra!

Vi bjöd på jordgubbar och smoothie och avslutade årsmötet med att säga ”gott nytt år!” haha, för det blir lite som nyår för oss :)

Enormt påslag av inspiration och motivation!
Jag känner livet i mig! Det är en såå fin sommar, jag har fått lediga dagar och dessutom har jag fyllt år och fick då en Spanien-resa i födelsedagspresent av Miska! Allt detta har verkligen kickat igång dagdrömmar-Helena och jag har sån enorm inspiration inför framtiden nu :)

Miska sjöng upp mig på morgonen med helium-ballonger, frukost på sängen och ett paket som innehöll den här roliga bilden haha och en karta över södra Spanien samt dokumenten på att han bokat flygresa, hotell i 2 nätter och hyrbil!

Den 10 sep åker vi till södra Spanien och hyr bil i hela 16 dagar (!) och ska bo på olika platser i hela södra Spanien! Såå kul! Miska har bokat de 2 första nätterna och på kvällen på min födelsedag sen så tog vi ett varsitt glas bubbel och bokade två hotell till – ett som är i ett gammal sten-slott typ och ett som är i lilla staden Júzcar som kallas ”smurfstaden” för att alla hus är blåa :) Så mysigt! Ni som varit i södra Spanien för gärna komma med tips!!

Vi har kollat ungefär vad vi vill se på vägen (men kommer vara väldigt spontana på plats) t.ex. ska vi stanna i Gaucin där mitt drömhus ligger (kostar dock 30 miljoner men man måste ju få drömma haha!) så förutom att resan i sig kommer bli superhärlig så kommer jag också drömma mig bort i framtidsplaner! Ni vet ju att vi vill flytta till Spanien (eller ett annat varmt spansktalande land) i framtiden! :)

Jag och Miska är så roliga på den punkten – ibland svävar vi bort så mycket i drömmarna att vi glömmer bort att vi inte har kommit dit än. Efter att vi bokade hotellen så tog vi ett bad och pratade om hur vi ska sköta salongen när den dagen kommer att vi bor i Spanien. När salongen på riktigt är självgående så kommer ju det mesta av vårt jobb kunna göras på distans och vi kan ju vara med på möten via Skype! Och så blev jag plötsligt rädd (på riktigt) att alla kommer tänka ”varför får Helena och Miska lön från företaget det är ju VI som gör allt jobb! Varför ska dom ha en del av kakan dom sitter ju bara och glassar i solen!” och sen inser jag att vi fortfarande sitter i vårt gamla badkar som är så rostigt att det är tejpat med silvertejp på kanterna och badrumsfläkten i taket låter illa för att någon tagit bort pincetten som måste sitta som ett stöd på sidan för att vingarna på fläkten inte ska slå i kanten haha.

Lite som när vi för 2,5 år sedan precis hade startar salongen och hade superstora problem både ekonomiskt och praktiskt och sen gick vi ut och åt på restaurang och pratade om ”hur kul det skulle vara att investera i mindre företag”.

Vi är störda fast på ett bra sätt kan man säga ;)

Det finns verkligen inte ord för hur mycket jag tycker om den här lilla filuren :) Här sitter han bredvid mig när jag sminkade mig en morgon i veckan (denna sminkning in the making) och drack kaffe och pratade skit ♥

Långt inlägg idag men jag var på sånt skrivhumör så det bara rasslade till på tangentbordet haha! Nu ska jag fortsätta njuta av helgen och ser fram emot nästa jobbvecka!

Kram på er! :)

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here