Det är en svettig vecka jag lämnar bakom mig – det är svårt att få saker gjorda i den här värmen när man inte har AC inomhus så varenda sak man åstadkommer ska man klappa sig på axeln för :)

Vi smääälter
Jag älskar ju värme och vill bo i ett land som är varmt hela tiden – skillnaden är att i sådana länder så har man ju AC överallt inomhus, man behöver ju en paus!

Så den här veckan har varit väldigt tuff på den punkten. När man är ledig så är ju detta den bästa sommaren men för oss som jobbar varje dag så blir det väldigt påfrestande. Speciellt för Miska som är en varmare person i grunden än vad jag är, han tycker det blir jobbigt psykiskt också för han kan inte sova bra om nätterna och kan inte tänka klart om dagarna.

Vi har ingen AC hemma, vi har ingen AC i bilen och ingen AC på salongen (förutom miljoner fläktar och två lösa ac-maskiner som blåser ut via en plastslang, men det hjälper knappt). Så vi får liksom aldrig någon paus!

Lite lagom passande så slutade ventilationen på hela salongen att fungera nu i veckan också.. Den måste ha fått värmeslag den med? Hur stora är oddsen att den slutar fungera precis där här heta perioden annars? Vi har haft lokalen i 2,5 år nu och försökt ALLT för att få behaglig temperatur (både försökt fixa själva + satt press på hyresvärden) men nu har vi insett att det är omöjligt. Bara att hålla ut till lokalflytten!

Det finns ETT rum med AC och det är Annikas behandlingsrum (längst, längst in i salongen, så dumt!). När hon gick hem för dagen så smet jag in där dom sista två timmarna innan vi åkte hem, det var helt magiskt! :)

Varför fixar vi bara inte en ordentlig AC då? Som jag sa i förra inlägget (anledningarna till varför vi ska byta lokal) så har vi ett rivningskontrakt och hyr i ”befintligt skick” vilket innebär att vi står för alla kostnader själva. Huset som salongen ligger i är K-märkt så man får inte sätta en AC på fasaden på framsidan utan skulle behöva dra den från baksidan = en kostnad på över 100 000:- (japp vi har tagit in en offert på det!). Detta skulle vi alltså behöva bekosta själva och eftersom vi bara hyr och kan bli utsparkade när som helst så kan vi inte lägga den summan på någonting vi inte kan ta med oss därifrån.

Där vi gör behandlingar så går det ganska bra, det är fortfarande supervarmt där också såklart men man klarar av det bara man får lite fläktande. I butiken och receptionen dock (där vi har stora fönster) alltså det är som ett växthus! Det går inte att stå där en hel dag.

Så vi har ställt en skylt precis i entrén att kunderna får vänta en liten stund eftersom receptionen är obemannad stor del av tiden. Man ser dörren hela tiden men kanske inte har möjlighet att springa dit på en sekund. Som tur är så har dom flesta kunderna full förståelse nu under den extrema hettan och förstår att vi gör vårt bästa :)

Nu har vi sagt upp den här lokalen i alla fall!! Waah! Inte en enda sommar till i den här lokalen! Det tänker jag på typ en gång i halvtimmen på jobbet haha!

Ledig för att gynna jobbet
I torsdags så slapp jag dock undan väldigt lindrigt ;) Vi har ju anställt min syster Mia och i torsdags så var hon på microneedling-utbildning hela dagen och den hade hon inte kunnat åka på om hon inte hade haft barnvakt, så då stannade jag hemma för att hon skulle kunna åka på utbildningen!

Riktigt nice för mig som ibland får dåligt samvete mot företaget när jag är ledig, nu blev det som att jag gjorde nytta för att jag var ledig :)

Helt ledig var jag dock inte för jag gjorde en steg för steg-sminkning och fixade det inlägget på morgonkvisten. När jag fotade den här bilden så hade jag tänkt tvätta bort sminket men sen struntade jag i jantelagen och hängde på stranden med en full face glitter makeup ändå haha. Barnen ville iväg så fort som möjligt och sminket i sig störde mig inte så då fick det sitta kvar :)

Sen är man ju alltid standby när man driver ett företag, jag ringde och sa upp salongslokalen hos vår hyresvärd (Wohoo!) och fixade någon som kan laga vårt ventilationssystem. Svarade på en del mail och skickade intresseanmälan på en annan lokal också (även fast vi lutar mest åt den vi redan tittat på så vill man ju kolla läget ordentligt och inte bara ta första bästa).

Sånt pyssel man hinner med då och då under tiden barnen letar efter en pryl som plötsligt är spårlöst försvunnen eller tjafsar om vilka kakor vi ska ha med oss till stranden ;)

Det bästa var när klockan blev efter 18 och jag visste att salongen var stängd. När vi är fullbokade och jag och Miska inte är där så har jag jättesvårt att slappna av helt, jag har alltid mobilen nära och är redo att agera om dom ringer och säger att det är katastrof eller nått haha.

Ny målbild på g!
Varje sommar sätter vi en ny målbild för året med deadline 30 juni och nu är det dags för målbilden 2019!

Det är en process att komma fram till den perfekta målbilden så vi är inte helt färdiga än, men har kommit långt! Att spika en målbild för företaget är inte så enkelt som det låter, man kan inte bara sätta sig och ”tänka ut” den direkt utan man måste börja stegvis.

1. Först gör vi en ”nulägesbild”, hur ser företaget ut idag? Vilka problem har vi? Vilka möjligheter har vi? Vi tittar på förra årets nulägesbild och tar bort punkter som är fixade, ändrar och lägger till nya.

2. Sen rangordnar vi alla dessa och lägger de viktigaste punkterna från varje kategori längst ner. Då ser man vad som är allra mest prio att ta tag i. Så här ser mallen ut:

Nästa steg blir att lista punkter till målbilden som vi därefter kopplar ihop med nulägesbilden och bestämmer vårt första strategiska fokus – alltså vad är viktigast att börja med för att nå målbilden? Men där är vi inte helt klara än.

Så det största jobbet är alltså att diskutera, diskutera och diskutera. Vad vill vi? Och framför allt – varför vill vi det?

Det är såå viktigt att tänka på syftet med allting och jag har ett bra exempel på det: Förra året när vi gjorde detta så brainstormade vi massor och var superpeppad på att göra Creative Makeup till en kedja eftersom vi jätteofta får frågor som ”finns ni i Göteborg också?” ”finns ni i Stockholm också?”. Hur coolt vore inte det om Creative Makeup fanns på flera ställen? Så kan jag utbilda alla makeupartister inom våra produkter och värderingar medan Annika har ett lärlingsprogram för alla permanent makeup-artister. Visst låter det bra? :)

Tills vi kom till varför-delen. Hur vill vi jobba? Jag vill jobba mer med produktutveckling och vår webbshop. Annika vill starta familj och hellre satsa på få lärlingar som blir riktigt vassa än att lära upp jättemånga. Miska gillar företagsbyggandet och är mer sugen på att starta ett helt nytt företag än att starta fler likadana. Dessutom har vi ju vår affärsidé för ett nytt sminkmärke också. Då insåg vi att lösningen är absolut inte att göra salong-konceptet större utan göra salongen vi redan har riktigt stabil – och då föddes målet ”självgående salong” istället.

Tänk om vi aldrig hade tänkt ”varför?” på allt vi bestämmer, då hade vi kämpat för att nå ett mål som ingen av oss egentligen ville nå. Och det är ju dumt :)

Här sitter vi hemma hos Annika och brainstormar!

Mysjobba!
I skrivande stund så är det lördag eftermiddag och jag har det så galet mysigt! Jag små-jobbar litegrann och sitter med hårinpackning, ansiktsmask och badrock. Det är den enda mulna dagen den här veckan, fönstret står öppet och vinden fläktar precis lagom så att det är svalkande men inte ett dugg kallt. Jag kan sitta här och mysjobba exakt hela dagen känns det som :)

Nu kommer Miska med en kopp kaffe till mig också, I love my life ♥

Nästa vecka jobbar jag lördag så då blir det en 6-dagarsvecka på salongen :) Så nu ska jag bara ta det lugnt och samla energi.

Kram på er ♥

 

 

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here