Det har minst sagt varit en intensiv vecka, slutspurt deluxe innan semestern!

Och vet ni nått mer kul? Den här veckan är det exakt ett år sedan jag började med mina business-inlägg på söndagar! Dom tar ganska lång tid att skriva men jag får ofta höra att dom uppskattas så jag tycker ändå att det är värt!

Det är också värt av bara den enkla anledningen att jag själv ”tvingas” se tillbaka på veckan varje söndag och analysera, tänka och reflektera. Jag tror det är väldigt nyttigt faktiskt även om vissa veckor är mer händelserika än andra :)

Sminkjobb på Disruptive Materials
I veckan var jag på plats på Disruptive Materials igen (företaget som jobbar med ämnet Upsalite som professorn i nanoteknologi Maria Strömme tagit fram) och när VD:n Mattias kom in med en ny burk upsalite-puder till mig så blev jag såå glad! Upsalite är extremt absorberande för oljig hy och varje gång jag får ett nytt sample så snålar jag alltid med det sista för att spara det till viktiga tillfällen haha.

Den här gången var jag dock där som ”vanlig makeupartist” bara och sminkade inför fotografering. Dels sminkade jag hela styrelsen men också en del nya ansikten som skulle fotas till deras hemsida.

Jag fick låna ett arbetsrum där jag sminkade folk på rullande band. I bakgrunden ser ni deras griffeltavla där dom haft möte innan, jag var tvungen att fråga om det var ok att fota så jag inte skulle råka publicera några företagshemligheter haha! Det är ju omöjligt att förstå vad kladdet betyder :)

I vanliga fall gör jag inte så mycket frilansjobb längre, det kostar ofta mer än det smakar att packa med sig allt och åka iväg sådär. Men Disruptive Materials är lite VIP ;)

Creative Makeup Kickoff 2018!
I onsdags var det äntligen dags för vår årliga kickoff som vi nu haft för 3:e året i rad!

Vi är alltid på samma konferensställe – Odalgården utanför Uppsala, och det är helt omöjligt att inte stå där och tänka tillbaka på första året och hur extremt mycket vi utvecklats sedan dess!

Hela vårt sätt att jobba har vi Peragenda att tacka för, vi började gå företagsutveckling hos dom kort efter att vi startade salongen och hela vår struktur och alla våra möten bygger på det dom lärde oss. Så värt!

Jag startade kickoffen med denna presentation:

  1. Målbild – Först presenterade vi vår målbild, 4 solklara punkter med hur vi vill att företaget ska se ut inom ett år. Men det räcker inte med att bestämma en målbild och sen gå tillbaka till jobbet och bara hoppas att drömmen slår in, utan man måste sätta igång och jobba i rätt riktning för att ta sig dit.
  2. Nulägesbild – Och för att veta vad vi ska göra så måste vi kolla på hur verksamheten ser ut idag, vilka möjligheter har vi och vad måste förbättras? Detta punktas upp i olika kategorier.
  3. Strategiskt fokus – Men alla punkter som listades ovan kan vi inte göra på en gång (även fast man vill!) utan man måste kolla på vilka punkter som är mest prio och börja med dom. Dessa mest akuta punkter kan man sammanfatta till ett delmål, som ska vara uppnått tidigare än målbilden.
  4. Nyckeltal – Nu vet vi vart vi ska och hur vi ska börja jobba för att nå dit, men vi måste även kunna följa upp att det går åt rätt håll – och framför allt hinna göra någonting åt saken om det inte går åt rätt håll. Detta gör vi med nyckeltal som är specifika saker man mäter för att se om det går framåt. Nyckeltalen är inte nödvändigtvis siffror på försäljning och sånt utan man kan mäta precis vad som helst, hur bra man följer rutiner o.s.v.

Sen hade personalen grupparbete i en timme där dom gemensamt går igenom hela nulägesbilden, det strategiska fokuset samt målbilden och pratar om vad varje punkt innebär, om dom håller med oss samt om dom har någonting att tillägga till t.ex. nulägesbilden eller målbilden. Och slutligen – om dom godkänner allting :) För det är lika mycket deras målbild!

Under grupparbetet så är det tradition för mig, Miska och Annika att hänga på bryggan ;) Vi är ju väldigt insatta och drivande så det är viktigt att dom andra ska få prata med varandra utan att vi är med och lyssnar eller flikar in.

Jag älskar den här stunden av kickoffen, man har förberett och laddat så länge och när presentationen väl är gjord så pustar man ut och tar en välbehövlig paus ♥

Sen var det dags för lunch! Vi bjöd på både lunch och middag :)

Förra året prata vi mycket om hälsa och välmående och i år fokuserade vi på positivitet, pepp och värmande ord! Vi höll i en kundundersökning tidigare där jag avslutade undersökningen med att man fick skriva allmänt vad man tycker om Creative Makeup som jag läste upp för alla. Jag kikade även på våra facebookrecensioner och gästboken i väntrummet och satte ihop en lista. Jag skrev bara upp dom recensioner som ”stack ut” mest eftersom det finns så många, men ändå blev listan på tok för lång för att jag skulle ha tid att läsa upp alla. Där kan vi snacka positiva problem! :)

Här är den del av listan som jag hade tid att läsa upp i alla fall:

Så här goa kunder har vi! :)

Mina fantastiska kollegor
Jag är alldeles varm inombords efter den här veckan tack vare mina underbara kollegor på jobbet! ♥ Vi hade en så lyckad kickoff i onsdags och alla är så himla engagerade, fokuserade och flitiga blandat med att man när som helst brast ut i asgarv tillsammans och hade väldigt, väldigt roligt!

Vi är alla väldigt olika personer, men vi kompletterar varandra bra och framför allt så känns alla så otroligt genuina. Vi respekterar varandras olikheter och stöttar varandra vilket gör att alla vågar vara sig själva och även säga vad man tycker – vilket är extremt viktigt för att kunna fortsätta ha en bra sammanhållning.

En sak som sades på kickoffen var ”det är kul när ni är på semester, vi får ansvaret ensamma och det är roligt, man växer!” och hur fantastisk är inte den inställningen? Jag menar, dom skulle kunna spy galla över att dom blir 2 personer kort och får både mer att göra + måste lösa alla problem själva istället för att fråga Miska. Men nej dom inser att utmaningar gör att dom utvecklas – och dom vill utvecklas. Är det inte häftigt?

Vi har också ett stort projekt nu där vi satsar mer på Hårologi just för att sommaren och våren är en ”svacka” i produktförsäljning och med en så avancerad kunskap som hårologi är så är det lätt hänt att man tappar både suget och självförtroendet om man inte håller kunskaperna färska. Jag menar inte främst ”grundkunskaperna” utan det är också viktigt att kunna förklara för kunderna på ett pedagogiskt och enkelt sätt vad produkterna gör och varför vi blandar i det vi blandar i o.s.v. Det är så extremt mycket kunskap som man både behöver kunna själv + förmedla till någon annan utan att hålla ett föredrag i en kvart ;) Så bara för att alltid ligga på topp så tar dom tag i problemet och ber oss marknadsföra hårologi MER så att dom håller igång kunskaperna. Dom repeterar och läser på i böckerna från utbildningen och vi ska även boka in en fortsättningskurs under hösten. Och allt detta är deras egna initiativ! Allt för att vara the best of the best :)

En annan del av kickoffen, som egentligen var tänkt som en snabb ”mellangrej” på kanske 5 minuter max, det var att alla skulle säga en snäll sak om personen som sitter bredvid och så gick vi ”varvet runt”. Vi hamnade helt utanför tidsplaneringen för vi satt med detta i 20-30 minuter! Vi skojade efteråt om mina röda öron för jag blev inte bara varm i hjärtat utan hela huvudet blev fysiskt varmt och alldeles tomatröd haha! Jag blev så rörd av alla snälla saker (inte bara mot mig utan hur fina alla är mot varandra) och folk höll sig till slut inte ”till reglerna” utan det flög komplimanger åt alla håll och kanter haha. Hur fint är inte det? :)

Jag glömde fota bild på hela teamet på kickoffen så jag bjuder på den här gamla godingen istället!

Snabb-utbildning om företagsekonomi
En annan del av kickoffen var att Annika höll en mini-utbildning i företagsekonomi. Även fast alla inte behöver kunna förstå bokföringsrapporter m.m så är det viktigt att dom har en inblick i hur ett företag fungerar.

Det är lätt hänt att man annars stirrar sig blind på den höga summan på kassarapporten och inte förstår varför vi ens behöver snacka om att hålla kostnader låga o.s.v. Men av den höga summan på rapporten så går en fjärdedel direkt till staten, sen ska resten täcka varulager, förbrukningsmaterial, löner, hyra och sen ovanpå det ännu mera skatter och avgifter.

Här står Annika och pratar som balansen mellan plus och minus i företaget. På tal om balans så är det även en balans hur mycket man ska involvera personalen i ekonomi, för samtidigt som det är a och o med ekonomin om alla ska ha kvar sin arbetsplats så har både jag och Annika lätt till att få ekonomipanik och den vill man ju inte råka smitta av sig med. Personalens fokus är ju att göra kunderna nöjda, ha roligt på jobbet och följa rutiner så att allting flyter på smidigt – för om allt det funkar så kommer ekonomin på köpet.

Det blir alltså en balans mellan att vara ekonomiska men samtidigt inte bli för pengastyrda. Vi rekommenderar alltid det bästa för just den kunden vi hjälper, inte det som ger oss mest pengar. Vi är inte heller dumsnåla med kvalité och bekvämligheter. Dessutom måste man satsa för att vinna också, vi hade inte alls behövt ha en så här lyxig och fin salong med så bra läge – men för oss är det jätteviktigt!

Efter att ha förklarat allting så visade Annika detta exempel. Om du har en lön på 25 000:- så får du ut ca 17 000:- i handen och för att tjäna in sin egen lön i produktförsäljning så behöver man då sälja produkter för totalt 93 500:-. Och då har man fortfarande bara gått plus minus noll, man behöver ju även lite vinst för att täcka kostnader som hyra o.s.v.

Förtidsröstat!
I onsdags förtidsröstade jag och Miska och det var så skönt att ha det gjort! Jag vill inte prata så mycket politik i bloggen för det är inte riktigt min nish. Jag vet vad jag inte vill rösta på och sen vill jag rösta för saker som enligt mig gynnar alla, det är lätt hänt att bli egoistisk och tänka ”vilket parti är bäst för MIG” men så kan ju inte alla tänka för då kommer vi ingenvart.

Det jag dock tänkte ta upp, oavsett vilket parti man håller på, är en inställning som jag har hört såå många gånger under den här valperioden. Och det är att många ser företagare som någonting negativt, att fokusera på företag är att ”göra rika människor rikare” och att det är bättre att fokusera på ”arbetare”.

Jag håller helt med om att vi måste fokusera på alla i samhället, jag tycker dock inte att det ena alltid måste utesluta det andra.

När Annika höll i mini-utbildningen i företagsekonomi så var den första meningen efteråt ”varför startar man företag? Det är ju ingen idé!” haha, och då hade vi inte puschat alls för hur extremt mycket vi betalar till staten eller liknande utan bara förklarat hur allting fungerar helt utan värderingar.

Att fokusera på företag ÄR att fokusera på arbetare, för det är ju hos företag som man får jobb! Jag säger inte att man allmänt ska sänka alla skatter men t.ex. sådana avgifter som gör det billigare att anställa skulle gynna hela landet. Och om fler företag kan överleva och växa så ökar också skatteintäkterna till staten för det är enorma summor pengar som företag bidrar med.

Det jag framför allt vill säga är alltså att jag hoppas folk kan få en lite mildare inställning till företagare för vi både skapar jobb och bidrar med jättemycket skattepengar. Jag betalade hundratusentals kronor i skatt och avgifter i flera år innan jag ens kunde ta ut en månadslön. Vi är alltså inte hemska, giriga människor :)

Sen vill jag också understryka att dom riktigt rika människorna blir sällan det enbart p.g.a sitt företag, utan av hur den ekonomiska strukturen ser ut idag med investeringar, ränta på ränta-effekten o.s.v. Och den ekonomiska strukturen kan inte politikerna ändra ändå.

Jag säger inte detta för att ändra någons åsikt vad gäller valet, utan pratar mer allmänt om detta eftersom jag tänkt mycket på det nu under valtider :) Don’t hate us företagare haha!

Bjuder på tal om detta ännu ett räkneexempel som Annika visade på mini-ekonomiutbildningen! Så här ser en månad ut för väldigt många små företag, och det här är momsen som bara är en del av totalsumman som företaget bidrar med till samhället. Så alla företag är jätteviktiga för samhället, vi bidrar jättemycket! :)

Kom på skönhetsevent med oss den 27 september!
Min första arbetsdag efter semestern kommer kickstarta igång med ett företagsevent på kvällen! Jag skrev lite om detta redan förra veckan och nu har jag förberett det sista inför detta så att vi inte kommer hem till en riktig stress-dag.

Jag har t.ex. skrivit ut skyltar, förberett priser till vår utlottning, gjort en eventinbjudan, lagt in bilder i en iPad vi ska visa före- och efterbilder på, kollat upp exakt vilka som kan vara med och gett ansvarsområden till alla för kvällen.

Vi slår ihop vårt årliga höstevent med Art Clinic som firar 10 år i Uppsala! Det blir en härlig mingelkväll med erbjudanden, inspiration, personliga rådgivningar, utlottning av fina priser, snittar och bubbel!

Förutom vi från Creative Makeup och Art Clinic så kommer också Keep Training, Galderma/ Restylane, NeoStrata och Promeduc/ Mentor att finnas på plats. Om någon av er som läser detta vill komma så kan ni maila caroline.ohman@artclinic.com senast den 17/9.

Färdig för semestern?
Förutom detta så har jag även fixat klart dom sista blogginläggen som är tidsinställda när vi är i Spanien. Det har även varit månadsslut vilket innebär ekonomijobb så som löner, månadsstatistik och fakturor som mailats ut. Jag har dessutom haft en del kunder som passat på att boka tid innan jag åker iväg. Jag har bokat in vår barberare + makeupartisten Lisa på hårologiutbildning och det blev en hel del planerande fram och tillbaka innan vi fick ihop datum och tider m.m. Och utöver detta har det dessutom varit ovanligt mycket mailande till höger och vänster, bland annat angående lokalflytten men också så får jag mycket frågor från läsare och kunder om sminktips och produktrekommendationer :)

För att allt ska rulla på så smidigt som möjligt när vi är borta så har jag också sammanställt två långa listor. En checklista till Malin som jobbar hemifrån med bland annat webshopen med uppgifter som ska göras när jag är borta, jag tror inte ens hon kommer hinna allt till dess för det är SÅ mycket haha. Och sen en lista till personalen med saker dom ska tänka på när vi är borta – allt från erbjudanden som tar slut eller förlängs till viktiga telefonnummer dom kan ringa om någonting strular.

Jag avslutade veckan med att Ida färgade mina ögonfransar och lyssnade på alla mina katastroftankar som min stresshjärna fantiserade upp, typ att min syrra ska glömma bort att mata vår katt och sånt orimligt haha. Det är svårt att slappna av och släppa kontrollen ibland men då måste man bara få ur sig det så kan man fokusera på avslappning sen. Det är så himla fint med kollegor som bryr sig om varandra ♥

Jag är verkligen såå tacksam för min fina arbetsplats och är alldeles varm inombords efter den här veckan och alla gulliga hejdå-kramar innan vi gick hem. Alla sa åt oss att verkligen njuta, inte tänka på salongen, dom sköter allt, och att vi bara ska ha det så himla bra! Helt fantastiska personer :) Jag litar på dom till 100%!

Nu känner jag mig verkligen redo för det här äventyret! Vi åker tidigt imorgon bitti. Spåtanten sa förra veckan att den här resan blir en riktig WOW-upplevelse (och jag hade inte ens sagt att jag skulle utomlands) och jag känner det i hela kroppen jag också :)

Vi plockar upp hyrbilen redan på flygplatsen och dom första 8 nätterna är bokade på 4 olika hotell (2 nätter per hotell) längs kusten i södra Spanien. Och den sista veckan är fortfarande helt obokad – vi får se vart vägen tar oss! Kom gärna med tips!!

Jag kommer läsa kommentarer men som ni vet så kommer jag inte uppdatera bloggen (fast den hålls uppdaterad ändå med tidsinställda inlägg) men på min instagram @imakeyousmile.se kan ni följa resan på insta stories om ni vill :)

Kraaaam! ♥

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here