Det som var roligt med att jag inte bloggade om min jobbvecka förra söndagen var att se att folk saknade inlägget – det betyder ju att det uppskattas! :) Redan på söndagskvällen fick jag frågor om var inlägget var någonstans haha.

Nu kommer därför två veckor i samma inlägg istället – och det har varit två intensiva veckor kan jag tala om!

Första proverna till vårt sminkmärke!
Det kommer ta ett tag innan vi vet om konceptet kring vårt sminkmärke är möjligt att lansera överhuvudtaget, men just nu kör vi på med 100% inställning att det kommer gå! Vi har ju en speciell nisch och eftersom det inte ska vara så dyra produkter så är allt en prisfråga. Går det att tillverka icke-standard produkter utan att priserna skjuter i höjden? Det är såå mycket som ska klaffa och jag har redan lärt mig jättemycket om processen!

I mitt söndagsinlägg för 2 veckor sedan så berättade jag att vi precis börjat kontakta olika tillverkare, jag var exalterad! Jag fick snabbare svar än jag trott och för en av produkterna så fick jag i fredags hem våra första samples från en fabrik i Milano, waaah så kul!! Inte färdiga förslag på den slutgiltiga produkten men dels prover på olika texturer och sen olika färgprover. För man måste ju börja med att godkänna olika kvalitéer m.m, det är ingen idé att fortskrida med hela förpackningen m.m om vi inte tycker att innehållet duger.

Testa smink är ju nått som jag är van vid, så när vi hittat rätt så vet jag en bra produkt när jag ser den ;) Så detta är den roligaste och den enklaste biten!

Jag har även en kontakt med två fabriker till: en i Nederländerna som tillverkar förpackningar i miljövänlig bioplast som vi undersöker möjligheterna att använda. Sån plast har inte riktigt kommit in i kosmetikbranschen än dock så det är inte säkert att vi kan ro det i land. Den 3:e fabriken ligger i Frankrike och kan tillverka en annan produkt som inte fabriken i Milano kan göra.

Det som tar längst tid är att man måste bestämma alla tusentals detaljer med ingredienser, förpackning, montering, tryck m.m innan man får veta priset. Så det kan hända att vi gör allt jobb och sen när vi räknar på det så blir det för dyrt för att passa vårt koncept.

Så det är många aspekter som man måste tänka på :) Men det är bara att se över alla möjligheter och göra sitt bästa på vägen!

Nöjd tjej som precis fått hem paketet halv 9 på kvällen efter en sen jobbdag! Nu blir det testing, testing!

Passa på att använda Annikas gravidmage
Annikas förlossning är beräknas 10 januari och hon har öppnat sitt schema fram till jul och är helt fullbokad! Hon jobbar lite längre än jul men då behöver hon ta alla återbesökskunder, det ingår ju återbesök i priset så hon kan inte göra en ny tatuering på sin sista arbetsdag :)

Magen växer så det knakar och vi passar på att ta tillvara på detta med kroppsmålningar och bilder – t.ex. ville Helene ha en reklambild för att visa att hon även utför gravidmassage. Titta vad fint det blev:

Ida fotade bilden och jag redigerade bort bakgrund och lite småredigeringar med ljus m.m sen blev det så här bra! Tänk att det ligger en liten bebis där inne :)

Nya lokalen är spikad!
Det händer stora grejer på salongen också! För 2 veckor sedan skrev jag att vi hade kollat på ännu en lokal och att allt fortfarande var ett stort frågetecken – men nu börjar det ordna upp sig!

Eftersom vi inte hittade någon annan lokal som kändes helt optimal (och man måste nästan alltid skriva kontrakt på 3 år så man vill ju inte flytta till någonting som inte känns helt rätt) så har vi tagit beslutet att flytta tillbaka till vår tidigare lokal som Annika hade innan vi slog ihop oss. Hon äger fortfarande den nämligen :)

Den lokalen är jättefin och helt perfekt på alla plan förutom den lilla detaljen att den är för liten. MEN efter att ha varit lite klurig så har vi fått till det jättebra ändå! Vi kommer öka öppettiderna så att makeupartisterna kan jobba skift istället, vi har 4 makeupartister så om 2 jobbar på förmiddagen och 2 på eftermiddagen så gör det ingenting att det är litet. För vi kan ändå fixa 2 behandlingsrum och en sminkstudio/butik och det räcker långt.

Jag tror att kunderna kommer gilla den mindre salongen mer faktiskt. Alla tycker vår nuvarande stora är så lyxig och fin och det ser ju bra ut när det är mycket folk på en gång. Men när det kommer till kritan så föredrar kunderna när det är lugnt och tyst och tycker att det är suupermysigt att få komma in i våra mindre behandlingsrum istället för att vara ute i sminkstudion. Så en mindre mysig salong med färre folk som jobbar samtidigt är faktiskt inte en dum idé.

Det är såklart några saker som är negativa med att flytta till mindre, den största grejen är att vår duktiga barberare Niclas tyvärr inte kommer få plats länge :( Men i det stora hela så har vi fått till allting så bra att det faktiskt känns helt rätt!

Hittade en gammal bild från när Annika hade sin salong i den här lokalen för 4 år sedan! Nu har den dock varit uthyrd och dom har satt upp tusentals grejer på väggarna och en vägg är helt flyttad, så vi måste börja med att spackla, måla och bygga en vägg innan vi kan flytta in.

Checklistor till förbannelse
Den här veckan har mest varit en planeringsvecka faktiskt! Det är så mycket med nya lokalen som ska fixas att den första delen av to-do-listan bara bestod av ”detta-måste-vi-bestämma-punkter”.

Först måste man göra en bra planering och därefter kan man kavla upp ärmarna och börja bocka av alla punkter :) När man har mycket att göra och måste vara effektiv så blir det lätt hänt att man bara sätter igång, men att göra en ordentlig planering först är värt varenda sekund!

Det största projektet är alla våra saker. Vi har har varit bortskämda med en enorm lokal och den har vi fyllt upp må ni tro ;) Vi är besatta av förvaring och har helt orimligt många hyllor, byråar, garderober och skåp som är fyllda med diverse bra-att-ha-saker. Sen har vi miljontals småbord, vanliga bord, barbord och skyltgrejer så som konstgräs, fejkväxter, skyltar. Ni anar inte hur mycket det är som vi måste göra oss av med haha.

Så det var den största listan och den är uppdelad i kategorierna:
1. Sälja på Blocket (har fotat allting i veckan!)
2. Loppis (typ när vi tömt lokalen så annonserar vi att allt som är kvar är till salu)
3. Ta hem, mycket av det vi har är privata grejer som vi har haft här så som lampor, speglar o.s.v.
4. Sista kategorin är spara/förvara, sånt vi inte kan använda men som vi inte vill slänga.

Här sitter jag med checklistan i högsta hugg redan på bussen in till jobbet! På varje punkt kan man göra en chatt-konversation (det är dom gula bubblorna på vänstersidan) och jag åkte in lite senare än Miska och Annika just den här dagen så hela bussresan satt jag och chattade med dom om massor av olika punkter. 10 olika konversationer samtidigt, effektivt och bra!

Många sena jobbkvällar
Jag har stannat kvar på salongen efter stängning flera kvällar, det är så lugnt och mysigt där då! Ibland har man perioder där man hellre åker hem tidigare och jobbar i soffan och ibland skulle jag kunna stanna på salongen till midnatt om ingen stoppade mig.

Här kan man ju absolut sitta med en kopp te och mysjobba om kvällarna ;)

När det är mörkt ute och släckt inne så är vår salong som finast tycker jag, med rosa lampor och ljusslingor!

En av kvällarna hade jag en kund efter stängning också för hon åkte så långt att hon inte skulle hinna komma till oss tidigare :)

Brudmakeup i Huddinge
Förra lördagen var en jätterolig dag! Upp kl 5 på morgonen för att åka till Uppsala och hämta upp min kollega Lisa innan vi begav oss till Huddinge för en brudmakeup och 5 tärnsminkningar!

Jag tar ju aldrig sånna här bokningar utanför salongen längre, men dels var denna lite extra rolig eftersom jag sminkade på hennes systers bröllop för 4 år sedan och sen blev hon stamkund i webshopen. Och så fick jag frågan när jag var på bra humör och så godkände hon priset trots ganska hög summa för resan dit, så dom detaljerna spelade in en hel del också ;)

Jag och Lisa gjorde 3 sminkningar var och höll till på en frisörsalong i Huddinge så allt gick så himla smidigt!

Söker ny makeupartist
I och med våra nya scheman så behöver vi våra ordinarie makeupartister mer på vardagarna och därmed söker vi ännu en person som kan jobba lördagar. Detta har jag annonserat ut i våra kanaler i veckan!

Om du är (eller känner någon som är) makeupartist och är intresserad av helgjobb samt möjlighet att jobba extra vid behov så maila mig på jobb@creativemakeup.se så fort som möjligt :)

Nästa vecka får ni mer uppdateringar om salongsflytt och förändringar! Jag kan inte skriva mer här förrän allt är 100% spikat och personalen blivit informerade :)

Kram på er! ♥

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here