Vilken intensiv vecka hörrni! Det är slutspurten nu innan alla pusselbitar ska ligga på plats i början av januari, bara att dra av detta plåster först och hålla ut :)

Jag har inte supermycket bilder från veckan för det har varit så mycket annat i huvudet, men det får duga ändå!

Stora förändringar
Varje nyårsafton så skriver jag vad jag tror kommer hända under det nya året, jag minns inte alls vad jag skrev förra året men jag vet att jag absolut inte trodde att mitt liv skulle se ut som det gör nu.

Jag har skrivit i inlägg tidigare att jag har haft mycket inre stress och det beror på att jag suttit i flera situationer som jag inte kunnat göra någonting åt på en gång – samtidigt som jag har vetat att stora förändringar måste ske och snart kommer som en bomb. Dels handlar det om lokalflytten som jag berättade om förra veckan, att vi behövde hitta ny lokal till salongen. Men framför allt har det varit så på den privat fronten vilket har varit den största pressen och jag är helt övertygad om att det är därför jag varit sjuk hela tiden, jag mår verkligen inte bra när jag inte kan påverka en situation som jag inte trivs i. Jag är en problemlösare som tar tag i saker direkt, så när jag inte kan göra annat än att vänta och rätta mig efter andra så mår jag jättedåligt och det tar 1 sekund för en person att dränera mig på energi då.

Men nu har det äntligen börjat hända grejer och även fast det inte blev som jag hoppats på på alla plan så mår jag bättre av att någonting i alla fall händer! Sen är jag väldigt anpassningsbar också och nu när saker är som dom är så accepterar jag det och ser allting från en positiv synvinkel – allt kommer bli jättebra!

Salongsflytten är i full gång och vi rensar så det sprätter om det och i tisdags så packade jag och Miska dessutom första flyttlasset från huset vi bor i och har nu flyttat in i min vän och kollega Annikas gästhus som hon har i trädgården. Det visste jag inte för 2 veckor sedan, snabba puckar!

Nästa förändring är att i och med salongsflytten (som kommer ske redan 1 januari) så kommer jag och Miska inte längre att ha ett kontor på salongen eftersom det är för litet, så jag kommer mestadels jobba hemifrån och bara åka in då och då för att ta stamkunder m.m.

Annika är ju gravid också och vi ska vara med på förlossningen och sen hjälpa till under den första tiden (det var planerat redan innan) så det blev ju bra tajming faktiskt! Både salongsflytten och husflytten löste många problem! :)

Så vi drar av plåstret nu med flyttkaos och superlång to do list i december, men sen blir det bokningsstopp för mig i januari då jag enbart jobbar hemifrån och väntar in förlossningen! Vilken grej!!

Jag har en dålig ovana att bita på läpparna och när jag är stressad så går det helt överstyr, nu har såren blivit blåsor som svider galet mycket heela tiden! Som tur är så jobbar man på en salong med fri tillgång till bedövningskräm ;) Det är verkligen räddaren i nöden!

Schema-pussel och teamwork
Allt kring salongsflytten som vi pysslat med tidigare har varit stora grejer så som tömma och renovera nya lokalen, hyresuppsägningar och uppsägningstider, planera var vi ska spara och vad som ska säljas, datum för flytt, ekonomi m.m.

Nu har vi dock kommit så långt att personalen blivit involverade och börjat hjälpa till med rensning och idéer! Dom har även fått ett schemaförslag som jag väntar på att alla ska godkänna så att jag kan ändra det i bokningssystemet. Dom får löneförhöjning, 6-timmarsdagar och mycket bättre arbetsmiljö i nya salongen, så dom är nöjda och peppade! Vi har även varit i nya lokalen med dom och visat hur det ser ut och dom tycker den är såå fin! Jättekul verkligen :)

Schemat har verkligen varit ett pussel eftersom dom inte kan jobba fler än tre personer samtidigt och mestadels bara ska jobba två samtidigt. Så vi ökar öppettiderna och jobbar skift med morgonpass/kvällspass istället. Kunderna är väldigt nöjda över detta! :) Många jobbar ju själva 10-18 som är våra öppettider i dagsläget och då kan dom aldrig boka tid.

Sen är det lite ändrat angående just ”öppettider” och det är att öppettiderna enbart gäller kundbokningar. Vi har alltså inte öppet som en butik på samma sätt utan ibland kan vi behöva stänga dörren om vi sitter tokigt till med behandlingar och inte kan ha koll på receptionen samtidigt. Men självklart är dörren öppen så mycket som möjligt!

Rensa salongen och ta emot kunder på dagarna och färdigställa info, scheman och upplägg på kvällarna, så har stora delar av min vecka sett ut! Vår stuga är så himla mysig, såhär sitter jag med min katt Viktoria i famnen och mysjobbar, strålande ♥

December-kampanjer
Nu har december kommit och jag är så glad över det faktiskt! Det är alltid mer uppbokat i schemat jämfört med hösten och dessutom älskar jag nyårssminkningar, julklappstips och vår fina vita, krispiga julskyltning i butiken med vit julgran, ljuslyktor och glittriga paket ♥

Såhär ser det ut på vår hemsida nu:

Vår logga är så himla bra för den smälter in i så mycket, t.ex. dessa fina julkulor :)

Vi har många paletter (en hel del på rea), set och sminkborstar och andra bra julklappstips i webshopen och butiken! I veckan har jag sorterat i webshopen och samlat alla julklappstips i denna länk för er som vill ha hjälp på traven!

Som vanligt hittar ni månadens ”get the look” i webshopen också, denna nyårssminkning finns steg för steg på i detta inlägg!

Vi gör nyårssminkningar på Creative Makeup också för er som bor i närheten av Uppsala och har möjlighet att komma till vår salong! Just nu har Lisa tider mellan 12-14 men vi öppnar schemat mer när det fylls på och kanske att jag kommer in och jobbar också, då blir det 7:e året i rad som jag jobbar nyårsafton :)

Och för decembers alla högtider så tycker jag att ni borde unna miljön naturligt glitter som är nedbrytbart i naturen istället för plastglitter :) Dessa från Mood Wood är gjorda av cellulosa från trä!

Rensa min sminkstudio
Från att bo i en stor villa till att bo i en liten stuga är en utmaning för en skönhetstok som jag! Jag har haft ett helt rum som sminkstudio hemma där jag fotat alla mina sminkbilder och produktbilder till bloggen/webshopen och där har jag haft hyllor längs alla väggar som är fulla med smink och produkter och lådor som varit helt fullproppade! När man börjar ha en låda för bara läppstift och en låda för bara läppglans så vet man att det börjar gå för långt haha.

Grejen är att jag i princip enbart använder sådant som vi själva säljer, förutom när jag gör roliga produktrecensioner men då testas allt några gånger och sen hamnar det i ”kommer aldrig använda igen-samlingen”. Detta har jag ju kunnat rättfärdiga när jag bott med sambos för då har jag tänkt ”men detta kan syrran använda!” eller ”den här kommer barnen älska när dom börjar sminka sig mer”. Sen att majoriteten av sakerna knappt används ändå har jag blundat för ;)

Men nu kan jag liksom inte på något sätt rättfärdiga att ”jag sparar alla dessa produkter som jag aldrig kommer använda bara för att jag tycker om dom”. Så jag fick med klump i magen (materiell kärlek I know haha) packa ner allting i sopsäckar och låta kollegorna på salongen plocka vad dom ville! Gissa om dom blev glada!

Här har Ida och Olga börjat hugga in på den första av fyra sopsäckarna ;) När dom rensat klart så fick våra praktikanter hugga in också, snacka om lyx-praktikplats haha!

Ingen steg för steg-sminkning denna vecka
Jag har publicerat två sminkningar i veckan men dom är tidsinställda från förra veckan. För i och med flytten så har det tagit tid att få ordning på fotohörnan så jag har inte kunnat göra en enda sminklook här ännu. Vår stuga har en övervåning där halva delen nu är walk in closet (en olyxig men praktisk variant hehe) och den andra halvan är smink- och fotohörna.

Nu är den komplett förutom att jag inte har en ljus bakgrund, hemma så hade jag en vitmålad vägg bakom mig så jag behövde aldrig tänka på det. Jag hittade dock en rulle med vit vaxduk på salongen när vi rensade och det måste ju funka bra att spika upp? :)

Ljuset har jag testat dock och det funkar strålande, så här ser det ut nu innan bakgrunden är fixad:

En beige bakgrund hade ju funkat men fönsterna sabbar och det är snedtak så jag måste sitta i mitten av rummet haha :)

Så kortfattat har veckan präglats av flytt både av jobb och privatliv och allt jobb och fixande som det medför. Tillexempel har vi börjat sälja salongssaker på Blocket och har en liten loppishörna i väntrummet och fått bort en hel del grejer redan! Torsdagen började med personalmöte och sen hade jag 6st kunder och stod mycket i receptionen så det var varit den enda relativt normala dagen på hela veckan.

Dagens projekt blir att få upp den där fotobakgrunden så att bloggandet rullar på som vanligt nästa vecka!

Ha en trevlig söndag och första advent allihopa! :) Kram på er ♥

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here