Jag har funderat på hur jag ska få in mer entreprenörsskap i bloggen, dels för att det är några som har efterfrågat det och även för att jag brukar få bra feedback varje gång jag skriver om mitt företag och för att jag tycker att det är jätteroligt!

Många har svårt att identifiera sig som entreprenörer, men skulle jag välja mellan det och makeupartist så känner jag mig faktiskt mer som en entreprenör faktiskt :) i det långa loppet.

Och mitt fokus, oavsett vad jag skriver om, är inte bara att inspirera utan att även ge er tipsen på hur ni också ska lyckas! Det gäller oavsett om det handlar om att göra en snygg eyelinervinge eller starta sin egen webshop :) Dessutom är företagssnack ofta inspirerande även om man inte har företag själv, det går alltid att applicera tipsen på sitt jobb och privatliv också.

Så min idé nu är att varje söndag göra ett inlägg om min businessvecka! Idag kommer första inlägget och det råkar visserligen vara onsdag idag men första businessveckan får dispans ;) Hoppas ni tycker det blir kul!

1. Möte med arbetsförmedlingen
Jag var alldeles varm inombords efter ett möte jag hade med arbetsförmedlingen angående en praktikant som ska börja hos oss imorgon.

Jag är van att få beröm för mitt jobb, men 99,9% av alla komplimanger handlar om mina sminkningar, våra bra produkter o.s.v. Men någonting som jag inte är bortskämd med är att få beröm för att vara en bra entreprenör och arbetsgivare! När jag pratade om hur vi ska lägga upp praktiken, hur vi jobbar på salongen och allt sådant, så frågade handledaren på skoj om hon kunde skicka andra arbetsgivare på kurs hos mig haha! Jag fick riktigt mycket beröm vilket jag inte alls var beredd på, så det var verkligen en boost för självförtroendet! :)

2. Creative Makeup Kickoff 2017!
I princip all tid förra veckan gick åt till att förbereda fredagens kickoff med hela teamet! Vi var på Odalgården utanför Uppsala (rekommenderas varmt, vi var där förra året också) och det blev en riktigt lyckad dag, alla kändes så peppade och vi fick riktigt bra feedback.

Det viktigaste vi presenterade var vår nya målbild som vi ska nå senast 30 juni 2018 och jag höll i hela presentationen kring det!

Så här jobbar vi:

  1. Målbild – Först presenterade vi vår målbild, 4 solklara punkter med hur vi vill att företaget ska se ut inom ett år. Men det räcker inte med att bestämma en målbild och sen gå tillbaka till jobbet och bara hoppas att drömmen slår in, utan man måste sätta igång och jobba i rätt riktning för att ta sig dit.
  2. Nulägesbild – Och för att veta vad vi ska göra så måste vi kolla på hur verksamheten ser ut idag, vilka möjligheter har vi och vad måste förbättras? Detta punktas upp i olika kategorier.
  3. Strategiskt fokus – Men alla punkter som listades ovan kan vi inte göra på en gång (även fast man vill!) utan man måste kolla på vilka punkter som är mest prio och börja med dom. Dessa mest akuta punkter kan man sammanfatta till ett delmål, som ska vara uppnått tidigare än målbilden.
  4. Nyckeltal – Nu vet vi vart vi ska och hur vi ska börja jobba för att nå dit, men vi måste även kunna följa upp att det går åt rätt håll – och framför allt hinna göra någonting åt saken om det inte går åt rätt håll. Detta gör vi med nyckeltal som är specifika saker man mäter för att se om det går framåt. Nyckeltalen är inte nödvändigtvis siffror på försäljning och sånt utan man kan mäta precis vad som helst, hur bra man följer rutiner o.s.v.

Allt detta gjorde vi för exakt ett år sedan och dom målen nådde vi nu i juni! :) Och nu presenterade jag vår nya målbild, fokus och nyckeltal som vi ska sätta tänderna i det kommande året!

Förutom att prata om konkret fakta så som mål och strukturer så berättade vi även litegrann om vår bakgrund och hur det kommer sig att vi, jag, Annika och Miska, slog ihop våra företag för 2 år sedan.

För under det senaste året har vi blivit många fler på salongen och dom har mer eller mindre slängts in i verksamheten och har fått lära känna varandra pö om pö. Men eftersom vi är två företag som slogs ihop så är det viktigt att alla vet om bakgrunden, vi har ju vissa kunder som varit med på Annikas resa i hennes första salong (eller typ skrubb som det var då haha) medan vissa har kommit från mitt håll och följt min blogg och webshop sedan jag gick i gymnasiet.

Efter grupparbeten och fika ute i solen så höll Annika i en presentation om personlig utveckling vilket vi ska börja jobba mer med det kommande året. För vi är sååå nöjda med vårt team på salongen och vill verkligen att de ska känna att de växer med oss.

Annika startade Creative Makeup för snart 11 år sedan och vet ni att det bara är 2% av alla Sveriges företag som överlever i över 10 år? Så det är grymt bra verkligen!

På den tiden har hon inte bara samlat ihop typ världens största kunskapsbank inom permanent makeup, utan även inom personlig utveckling och vad som är viktigt i livet.

Denna ironiska bild visade Annika i sin presentation också, vad är viktigt i livet? Man kommer inte ligga på dödsbädden och tänka att man borde ha spenderat lite mer tid på jobbet liksom :) Bara för att man gör någonting roligt betyder det inte att man inte behöver tid för att vila också, oavsett som man äger ett företag eller är anställd. Vi har så bra personer hos oss så vi behöver inte oroa oss över att dom inte gör sitt bästa, och är väldigt måna om att de har balans i livet och mår bra.

Det blev långt om kickoffen men det är i princip det och brynplockningar som har speglat hela min businessvecka den här veckan haha! Och det hela avslutades med en härlig middag med mycket skratt och skitsnack, så mysigt!

Hoppas ni tyckte detta upplägg var lite roligt. På söndag kommer en uppdatering om denna vecka och det kommer bli mycket blandat med stort och smått och ris och ros :)

Kram på er!

2 KOMMENTARER

  1. Heleeeena! Det här var såååå kul att läsa om :) jätteinspirerande! Ni är grymma allihopa! Kram från Götet!

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here