Förra söndagen skippade jag att skriva söndagsinlägg för jag var inne i ett sådant jobb-flow att jag hellre tog tillvara på det och blev klar med det jag höll på med :)

Men nu så är jag back on track!

Nya mål!
Jag har haft så mycket feber det senaste året att jag inte kunde förstå vad Annika menade när hon pratade om ”cetamol”, jag trodde hon snackade om en tablett eller liknande tills poletten trillade ner och jag insåg att hon pratade om att sätta mål, haha!

Sommaren är tiden då vi sätter nya mål för det kommande året, alltid lika inspirerande :) Annika fixade barnvakt och så satte vi oss ner jag, Miska och Annika och brainstormade i flera timmar!

Vi har flera steg när vi bestämmer målbild:

  1. I år började vi med att fråga alla kollegor vad dom tycker skulle vara passande punkter till målbilden. Hur vill dom att salongen/företaget ser ut om ett år? Vi började mötet med att gå igenom deras svar och diskutera alla punkter.
  2. Sedan öppnade vi förra årets ”nulägesbild” vilket är en lista med alla möjligheter/problem som vi hade just då. Nu raderade vi alla punkter som är lösta/inte aktuella längre samt la till nya som gäller nu! Allt vi pratar om skrivs ner.
  3. När man då har suttit ganska länge (ovanstående diskussioner tog över en timme) så brukar vi gå ”varvet runt” och så får alla säga hur dom personligen vill ha det om ett år. Hur vill jag, Miska och Annika ha våra arbetsdagar?
  4. Efter allt det praktiska snacket så är det dags för den roliga men ack så viktiga fasen – drömfasen! Här pratar vi om alla våra livsdrömmar och man får komma in på hur många sidospår som helst, jag lovar er att även fast det låter onödigt så är det faktiskt här som dom bästa idéerna uppstår! Idéer som påverkar vilken målbild vi sätter redan idag. Det handlar mest om att släppa loss tankarna en liten stund, vi alla är kreativa och jobbar bäst genom att prata högt – inte bara sitta och fundera.

Vid det laget så har vi jättemycket nerskrivet som skulle kunna bli punkter på målbilden. I vanliga fall brukar vi köra en heldag med paus för lunch och middag och spika hela målbilden, men Annika kan inte ha barnvakt så länge så vi får ta de sista stegen en dag längre fram.

De sista stegen är dels att det alltid uppstår massor av frågor under mötet som ska kollas upp innan vi kan fortsätta, t.ex. räkna på siffror o.s.v. Men också att börja sortera i listan med punkter vi skrivit ner, för allt kan ju inte stå på målbilden, vilka är mest prio? Sen kan man bestämma vad som ska stå på målbilden och hur man formulerar det på enklaste sättet!

Efter det börjar nästa jobb – spika delmål, fokus, nyckeltal (ekonomiska mätetal) och planera presentationen för kollegorna. Men en sak i taget! :)

Vi satt ute i skuggan och hade möte, varför inte ta tillvara på sommaren fullt ut liksom? :)

Möte med Malin + Följa upp marknadsföring
Det största jobbet jag gjort nu kanske inte låter så avancerat men det har varit ett stort projekt för mig – det är att vi ska bli bättre på att följa upp reklamen som vi gör. Vi har varit dåliga på det förut, både på att marknadsföra oss men framför allt att följa upp marknadsföringen när vi väl har gjort den.

Syftet är främst för att se vad som fungerar bra och vad som fungerar dåligt, så att vi kan jobba mer med det som fungerar bra. Nu går vi lite på känsla vilket inte är ett dugg proffsigt :) Men också för att se ”return on investment” alltså att pengarna vi investerar i reklamen ska ge ännu mer pengar tillbaka på sikt i form av ökade intäkter – det är ju därför man gör reklam.

Det räcker inte att se att antalet följare/gillningar/besök på hemsidan ökar, det är såklart jättetrevligt men det gäller att en del av dessa även blir kunder för att det ska vara värt investeringen. Det är ju inte bara annonsen som kostar utan främst allt arbete bakom!

Det är Malin (vår kollega som jobbar hemifrån) som ska sköta detta så jag började med att åka till Gimo förra helgen och hade möte med henne! Hon har två barn så vi satt med varsin dator på en bänk vid Gimodammen medan barnen lekte i solen :)

Åter igen – varför inte ta tillvara på solen och ha möte utomhus liksom? :) Här tar jag en paus för att svara kollegorna på salongen som hade en del grejer som skulle lösas. Man ser kanske ledig ut men är alltid standby!

Steg 1 – bestämma vad och hur vi ska mäta. Vilka siffror ger mest info? Jag delade in det i två kategorier:

  • Siffror som visar ökade intäkter. T.ex. antal klick till vår boka-tid-sida, ökad försäljning i webshopen samt användning av rabattkoder.
  • Siffror som visar ökat aktivitet. T.ex. antal länkklick, kommentarer, delningar, sidvisningar på hemsidan m.m. Jag delade in länkklicken i olika kategorier också, hur många som klickar på en länk som går till sminktips/webshop samt hur många som klickar på boka-tid-länken när vi lägger ut bilder om behandlingar :)

Om marknadsföringen fungerar så ökar aktiviteten och då ökar intäkterna, är tanken! Men det kan ju hända att aktiviteten ökar utan att intäkterna gör det och då måste vi vara snabba att upptäcka det så att vi kan göra någonting annorlunda :) Och ökar inte ens aktiviteten så är det helt bortkastat och då måste vi verkligen göra någonting åt det!

Steg 2 – kolla tidigare statistik på de siffrorna jag bestämde att vi ska mäta. På vissa siffror gick jag tillbaka till januari 2018. Man måste ju veta hur det har sett ut tidigare för att se en ökning, det är dessutom olika på olika årstider så det är mer givande att jämföra hösten 2018 med hösten 2019 istället för bara månad för månad.

Steg 3 – Göra dokument och formulär där man enkelt kan skriva in alla siffror och få en tydlig överblick.

Jag gjorde fyra dokument som heter ”uppföljning” där man skriver in alla siffror för varje område. Där inne finns också steg för steg på hur man hittar siffrorna och hur de ska fyllas i korrekt. Drivkatter som vi kallar det :) Vi tycker lathund låter så slappt så vi döpte om det till drivkatter istället haha. Och så gjorde jag två dokument som heter ”översikt” som ger en överblick av de viktigaste siffrorna som visar intäkter och aktivitet.

Min erfarenhet av att följa upp statistik är noll, jag brukar gå in bland statistiken och kika lite bara men inte grotta in mig så noga. Så om detta är ett effektivt sätt eller värsta nybörjartaktiken det har jag ingen aning om haha, vi får se hur det fungerar helt enkelt!

Steg 4 – Samtidigt som jag gjorde dokumenten och fyllde i tidigare statistik så tog jag skärmdumpar och skrev steg för steg hur de ska fyllas i. För det är Malin som ska göra allt detta och hon har inte jobbat alls med detta förut.

Här sitter jag förra lördagen med fläkten på full effekt och jobbar med dessa drivkatter!

OM det var skönt när jag publicerade hela ”uppföljningsmappen” till Malin i vårt kommunikationsprogram med tydliga dokument, all tidigare statistik inlagt och drivkatter på precis alla steg. Pjuh!

Möte med potentiell företagskompanjon
I förra söndagsinlägget så skrev jag att jag ska starta ett eget sminkmärke och söker en till delägare som vill starta med mig. Jag går all in eller inte alls! :)

Jag har slängt ut lite trådar här och var men inte tagit tag i det så aktivt som jag skulle kunna, t.ex. kontakta olika nätverk m.m. Jag sa till Miska ”men det känns som att om jag bara funderar tillräckligt länge så kommer jag komma på någon som jag redan vet, som att det ligger någonstans i bakhuvudet. Jag har en magkänsla av att någon sådan kommer vara bättre än någon jag blir tipsad om.

Den enda personen jag funderat snabbt på men viftat bort ur huvudet direkt (p.g.a omöjlig att kontakta för minns varken namn eller ansikte) är en tjej som jag träffade på ett event för flera år sedan. Hon pluggade businessrelaterade grejer samt hade jobbat i skönhetsbranschen och jag minns att jag sa typ ”vad bra då anställer vi dig sen när jag ska starta mitt eget sminkmärke!” lite på skämt men också lite från hjärtat eftersom det lät som den perfekta blandningen av sminkintresse + business. Men ett random ansikte på ett event går ju liksom inte att kolla upp flera år efteråt, så jag har bara släppt den tanken.

Sedan fick jag mailkontakt med en tjej (tack vare mitt förra söndagsinlägg) och vi bestämde oss för att träffas i lördags. Gissa vem det var som klev in på salongen, haha!

Vi pratade i 1,5 timme och det är ju såklart inte säkert att hon faktiskt kommer bli delägare, både hon och jag har en del att kolla upp och fundera på. Men jag hade nog varit mer försiktig om det inte vore för min magkänsla. Omständigheterna gör att det på något vis känns rätt!

Bara en sån sak att jag minns en person är faktiskt ovanligt, både att jag kände igen henne samt att jag minns vad vi pratade om – jag är nämligen både ansiktsblind och minns knappt vad min bästa vän sa i telefon i förrgår. Till saken hör dessutom att eventet var ett event som jag jobbade på för hela 3 år sedan, det var över 100 gäster och typ kö till vårt utställningsbord, jag pratade med folk exakt hela tiden och det var väldigt mörk belysning också. Så att just hon fastnade i mitten känns som ett tecken i sig :)

Framtiden får utvisa!

Jag fotade ingen bild från mötet eftersom inget är bestämt alls så då vill jag inte lägga ut vem personen är, det kanske inte ens blir någonting ju :) Men här är istället en bild från eventet jag pratade om! Här sitter jag trött och energirik på samma gång efter ett lyckat event!

Semestertider
Nu har två av våra makeupartister gått på semester och först den 23 september är alla tillbaka på jobbet igen! Vårt företag har högsäsong innan kunderna går på semester (för att vara snygga utan smink) så vi tar ledigt lite senare på sommaren istället.

Jag jobbar mer nu än jag gjort hela våren för jag har kommit in i ett riktigt jobb-flow! Dessutom går det smidigare nu för jag har färre kunder än vanligt, nu när folk är lediga så är dom mer anpassningsbara med tider så då kan jag samla alla bokningar till samma dag = färre dagar som vi åker in till salongen = mer tid till annat jobb!

Jag tänker lite som Per Holknekt också, det är nu alla konkurrenter har semester så då har jag tid på mig att jobba om dom ;)

Men så enkelt är det inte riktigt för det är mycket förberedande för att jag själv ska kunna ta semester också, jag fick nämligen i födelsedagspresent av Miska att vi åker till Spanien igen! Så om två veckor bilar vi runt i södra Spanien och bor på olika hotell i 18 dagar! MAGISKT!

Den här sommaren fick det bli kortare öppettider för att få ihop schemat med alla semestrar, men det funkar bra det också! :)

Helgjobb och flextider
Nu på sommaren så är det jätteskönt att jag kan ha lite flex-tider, jag har inga som helst problem att jobba några timmar längre på kvällen för att jag unnat mig en paus i solen.

Eller som nu i veckan då jag, Miska och Annika åkte till hennes sommarstuga i Grängesberg (Dalarna) i två nätter. Då kan jag jobba nu på helgen istället :)

Mycket nackdelar finns det med att ha eget företag, i alla fall när det inte är så stort att man sitter på en trygg tron och en förmögenhet :) Men när man dricker kaffe på stranden med den här utsikten en helt vanlig torsdag, då klagar man minsann inte!

Men det tar jag igen nu! Igår hade jag som sagt möte med en potentiell företagskompanjon och efter det jobbade jag med datorn i famnen (och min katt Viktoria) hela eftermiddagen och kvällen.

Och samma blir det denna söndag! Jag gick upp tidigt i morse, slog på kaffe, tog en dusch och nu sitter jag här med hårinpackning och ansiktsmask och checkar av saker från min to-do-list på rullande band :)

Kram på er! ♥

LÄMNA ETT SVAR

Please enter your comment!
Please enter your name here