I skrivande stund är det fredag och detta inlägg är tidsinställt för på söndag är jag i Spanien!!!!

Jobbflow & Roadtrip i södra Spanien!

Jag och Miska hyr bil och åker runt i södra Spanien igen, precis som förra hösten fast andra områden. Vi flyger till Malaga, är borta i 18 dagar och bor på 8 olika hotell! Vår rutt är Frigiliana – Granada – Montefrio – Caminito del Rey – Júzcar – Tarifa – Marbella – Los Romanes.

Vi var i Tarifa förra året också är blev KÄRA! Vi bara måste dit igen!

Jag tycker inte att andras semesterbilder är jätteroliga när man åker på charter, men däremot folk som besöker olika ställen och filmar mycket det tycker jag är jättekul! Jag tänkte vara duktig på att uppdatera Insta Story den här resan (var halvbra på det förra året) så följ mig på Instagram @Imakeyousmile.se om ni vill hänga med på distans :)

Här är jag i Ronda förra året ♥

Jag har haft riktig höstfeeling den senaste tiden och kommit in i ett riktigt flow med jobbet! Sånt flow att jag nästan kände att det var dålig tajming att resa bort precis nu, jag har njutit av att grotta in mig och jobba långa dagar.

Men mycket av jobbet jag gjort har varit förberedande till hösten samt förberedande för att jag ska kunna vara ledig i 2,5 vecka. Så för första gången känns det inte alls stressigt eller jobbigt att åka iväg för allt är liksom färdigt! :)

Det kommer bli bara två sminkinlägg i veckan under dessa två veckor, men jag har i alla fall förberett en hel del! Här ovanför ser ni min ”blogg-almanacka” där jag alltid skriver i mina inlägg.

Alla gröna inlägg är färdiga och publicerade/tidsinställda
Alla gula inlägg är påbörjade
Alla blåa inlägg (har inte sådana nu) är planerade inlägg men som jag inte fotat material till än.

Ett bättre hemmakontor!

Före
En kund frågade mig i veckan ”du säger att ni bor litet, men hur litet är det? Har ni soffa och TV och sånt ändå?”.

Vi bor i en liten gäststuga med ett rum och en liten vind på övervåningen. Övervåningen känns mer som en vind än ett rum för det är lågt tak och snedtak på båda sidorna, så sidoväggarna är typ 80cm höga? :) I rummet nere har vi plats för säng, ett litet bord med två stolar och så finns det en köksdel.

Vi har toalett och dusch också. När vi åkte till Finland för att hälsa på syrran så duschade jag läääänge och njöt av all plats – i hytten på båten. Då vet man att man har en liten dusch hemma haha!

Vi får det att funka! :) Men det är inte ett optimalt boende när man jobbar hemifrån, det börjar bli ett litet problem att jag alltid jobbar på nedervåningen för det känns till slut som ett fängelse att göra allting på exakt samma stol. Vi sover, jobbar, äter och är lediga i samma lilla rum. Jag jobbar vid bordet när Miska jobbar i sängen, sen byts vi av.

Vinden har nämligen Annika haft som förvaring. Vi har inga garderober så vi har kläder på ställningar där, men i övrigt är det en gammal säng, sopsäckar, prylar och en himla massa vinterjackor. Plus att jag tryckt in ett litet skrivbord + mina fotolampor längst in, så att jag kan fota mina sminkningar där.

När jag ska sminka mig så måste jag då först krypa under sminklamporna, sedan finns en smal stig för att ta mig till stolen på andra sidan vilket jag sällan gör utan att råka ha omkull massor av grejer på vägen haha.

Förändring!
Nu till saken – i helgen fick jag godkänt att ta bort Annikas grejer, även sängen! Så därför skrev jag inget söndagsinlägg förra veckan för min söndag spenderades på vinden med att städa, rensa och möblera! :)

Gissa hur HÄRLIGT det var att flytta upp alla jobbgrejer från nedervåningen sen och göra ett hemmakontor på vinden? Jag njuuuter!

Nu är nedervåningen bara till för ledig tid! Viktigt att kunna skilja på jobb och fritid!!

Jag fotade ingen förebild men så här såg det ut innan möbleringskaoset var som värst!

Mitt i allt sa jag till Miska ”åh vad jag känner mig som mamma nu, dels p.g.a. projektet i sig men också för att jag tänkte tanken att det vore härligt med en städ-öl” haha.

En stund senare kom han upp med denna ”drink” till mig:

Mina favoritgodisar och en Toblerone-drinkpinne haha! Så rolig och dessutom så värt att ha nått att smaska på under tiden :)

Efter
Nu har jag en rymlig sminkplats med ett bord bredvid = jag behöver inte ha alla borstar och produkter på skrivbordet = jag kan använda skrivbordet som arbetsplats för datorjobb också!

Inget fancy som ni ser, men det är en såå skön förbättring haha!

Bredvid har jag dessutom liggfåtölj med så högt ryggstöd att man liksom sitter fast har raka ben, så när jag behöver byta ställning så kan jag hoppa över till fåtöljen! Väldigt ergonomiskt och bra med variation eftersom jag ofta sitter flera timmar i streck. Jag vet att man ska upp och röra sig emellan men jag gillar inte att bryta mitt fokus när jag jobbar.

Såhär tjusigt, haha!

Jag måste tillägga att det är lite svårt mentalt att förstå att jag går framåt i karriären när allting jag ser fysiskt framför mig ser ut som att jag går bakåt. För ett år sedan hade jag ett stort hus med ett helt rum som walk in closet för bara skönhetsprodukter och en salong på 367 kvm och eget kontor på jobbet. Allting är mycket mer stabilt nu än då, jag mår bättre och företaget är tryggare. Men när man har en dålig dag så är det lätt hänt att man tittar omkring sig och piskar sig med tanken ”det är snart 4 år sedan vi startade salongen, jag har slitit som ett djur och inte ens tagit ut lön halva tiden – för att nu trängas bland grejer på en mörk vind och fortfarande ha ekonomiångest”.

Meen som tur är så är dom flesta dagarna bra dagar! :) Och då tänker jag istället: tänk att jag har byggt upp ett företag med ett så duktig team som sköter allting så bra så att jag kan jobba 90% hemifrån! Jag bor billigt och kan spara pengar till ett drömhus i Spanien och dessutom har vi så himla roligt här med Annika och Mileya. Mileya är 7 månader nu och bara växer och växer, hon har lärt sig sitta själv, krypa och ställa sig upp mot saker under loppet av 3 veckor!

Allt beror på hur man ser det haha! Det viktigaste är alltid dom ”mjuka värdena”, att mitt liv utseendemässigt såg mer lyckat ut för ett år sedan betyder verkligen inte att det var det! Tvärtom faktiskt! :)

Här sitter jag på kvällen och jobbar i min lilla hörna på vinden! Jag har verkligen tagit tillvara på jobbflow-perioden jag haft och börjat jobba direkt efter frukost (brukar bli runt 8-tiden) och sedan har jag jobbat till kl. 20-21 på kvällen. Man får mycket gjort på sådana heldagar! :)

Göra höstschema, igen!

Man gör aldrig saker 100% i onödan för alltid lär man sig nått! Men tänk om jag hade vetat när jag kämpade med höstschemat i våras att allting var förgäves haha!

I våras pratade jag med alla i personalen om vad dom tyckte om nuvarande schemat, rutiner m.m. Sen gjorde jag ett jättestort jobb (överdrivet välarbetat inser jag i efterhand) med 1. ett nytt schema som bara det tog jättelång tid 2. ett exempelschema i bokningssystemet så att dom skulle få en tydlig överblick hur deras tider synkade med kollegorna och 3. ett lång dokument där jag beskrev förbättringarna och hur schemat underlättade rutinerna med lunch och bokad tid för ”arbetsuppgifter” utan kunder där personen som slutar 14 ansvarar för webshopen, personen som slutar 16.30 ansvarar för kundkontakt med att svara på mail m.m och de två som slutar kl 20 ansvarar för städning och beställningar. Typ så. Jättebra tyckte jag!

Det visade sig dock att ingen tyckte att schemat var bra, ingen ville sluta kl 16.30, ingen ville ha lunch, alla ville ha ”arbetsuppgifter-bokningen” på annan tid än jag hade bestämt o.s.v. haha. Alla ville ha exakt det gamla schemat helt enkelt, så det var så det fick bli :)

Klipp till – i höst slutar en av makeupartisterna (som är vikarie för Lisa som är mammaledig) och vi hinner inte lära upp en ny person innan Lisa kommer tillbaka. Och eftersom förra schemat är anpassat för 4 personer som jobbar skift så behövde vi nu ändra hela strukturen i alla fall! Jag gjorde alltså höstschemat två gånger i onödan i våras och nu fick jag göra ett tredje försök! :)

Nu gick det lite smidigare än första gången i alla fall haha, men det är mycket jobb ändå för jag vill göra alla så nöjda som det går såklart, men när dom tycker att olika saker är bra/dåligt så är det skitsvårt faktiskt. Det hade ju varit enkelt om det var kontorsjobb men vi har ju öppettider att anpassa oss efter och helst ska alla jobba ensamma så lite som möjligt men det är också lite för trångt för att alla tre ska jobba samtidigt. Mycket att tänka på!

Nu är det färdigt i alla fall! Pjuh! :)

Jag har även haft en del kunder på salongen, jobbat med rapporter, löner m.m i och med månadsskiftet och även jobbat med sminkmärket jag planerar att starta om allt går som det ska ;)

Men jag hinner inte skriva mer nu för vi måste åka mot Arlanda nu! Jag har inte packat färdigt än och Miska sa precis ”vi åker om 40 minuter” waaah. Jag var för babblig på alla andra punkter i inlägget så tiden bara rann iväg haha.

Nu måste jag springa! Kram på er!! ♥

2 KOMMENTARER

Lämna ett svar till Lotta Avbryt svar

Please enter your comment!
Please enter your name here