Min businessvecka v. 20 & 21

0
222

Nu är söndagen här igen och det är dags att ladda batterierna innan vi välkomnar en ny vecka imorgon! :)

Men först en sammanfattning av veckan som varit, med lite innehåll från veckan innan det också eftersom jag inte skrev något söndagsinlägg förra veckan ♥

Hej jag heter Helena och jag är störd fast på ett bra sätt
När det kommer till listor och planering så skulle man kunna kalla mig lite arbetsskadad ;) Om jag inte jobbar med någonting speciellt på helgen så skriver jag oftast mina söndagsinlägg redan på lördagen och Miska skrattade när jag såg dagens to do-list:

Helt rimlig planering ändå ju! Nu sitter jag här och skriver medan mitt nypermanentade hår ligger och myser i inpackning och när jag är färdig så ska jag gå ut i spabadet och kokas lite innan jag sköljer ur håret. LOVE!

Två veckor i samma söndagsinlägg
Detta söndagsinlägg är för två veckor eftersom jag blev sjuk igen förra helgen. Nästa vecka blir det nytt blodprov och ska testas för sjukdomar som rör immunförsvaret, typ hiv och sånt. Inte för att dom misstänker det utan för att utesluta :) Ett tips dock – om en läkare frågar ”finns det risk att du kan ha hiv?” så googla inte symtomen för när de tre första punkterna är ”feber, ont i halsen och svullna lymfkörtlar” så blev man inte direkt kolugn haha.

Dom vill helst bara operera bort mina halsmandlar men eftersom dom inte hittar streptokocker eller bakterier i odlingar så känns det osäkert tycker jag, vill inte opereras i onödan om det kan bero på någonting annat? Lite jobbigt att det beslutet ligger på mig, svårt att tacka nej till någonting en läkare tycker man borde göra.

Men nu är jag pigg och kry som en nötkärna igen! :)

Jag har väldigt nära kontakt med min syster Linda som skrev och frågade hur jag mådde förra söndagen:

Haha när snapchat står stilla och mitt heliga söndagsinlägg är missing så vet man att någonting är på tok ;)

Aja, nu har ni fått en uppdatering på det också! Nu till hur mina veckor har sett ut:

Omstrukturering och nysatsning av marknadsföring!
På två veckor har det hänt mycket i min lilla hjärna. Jag skrev då att jag kände mig lite obehövd i företaget och att jag behövde ta tag i sättet jag arbetar på. Jag jobbar jättemycket men det kändes som att jag inte kan ha samma fokus och arbetsuppgifter som för ett år sedan. Jag skrev också att vi ökat personaltiderna vilket gjort att vi nu har lite för mycket personal jämfört med antalet kunder.

Vad är lösningen på allt det då? Jo marknadsföring!

Som ni vet så har vi en anställd som jobbar hemifrån med webbshop, bilder och sådant. Tidigare har Malins främsta uppgift varit att avlasta mig för jag skulle aldrig hinna med allting annars. Men nu behöver jag inte avlastning på samma sätt så vi hade ett långt telefonmöte om hur vi ska utveckla hennes tjänst så att hon kan jobba kvar men tjäna in sin egen lön ändå.

En del av svaret är fortfarande att avlasta/vara assistent, man får inte vara dumsnål på den punkten för ju mer tid jag och personalen har till att göra det som vi är bra på – desto mer pengar kan vi dra in och då tjänar vi på att ha Malin trots att hon inte har en direkt försäljning i kassarapporten som dom andra.

Men hon kommer också ta ett större krafttag kring marknadsföring! Summan blir att jag och personalen samlar allt material medan hon sköter publicering, rutiner och struktur så att alla våra kanaler uppdateras regelbundet och med samma formspråk m.m.

Ett riktigt stort jobb var att gå igenom vår marknadsföringstatistik. Vi har stenkoll på rapporter och statistik när det gäller intäkter, kostnader, beläggning m.m, men hur många visningar vi har på varje inlägg, statistiken på hemsidan, länkklick m.m sånt har vi inte haft koll på alls – förrän nu. Jätteintressant faktiskt! T.ex. är det olika vilka inlägg som får mer interaktioner på Facebook jämfört med Instagram.

Det är dels viktigt att ha koll på för att veta vad som funkar bäst och vad man ska satsa på. Men framför allt så måste vi kunna följa ökningen nu när vi gör en satsning i detta område. Nu börjar vår högsäsong så vi kan inte bara jämföra marknadsföring med intäkter utan vi måste se att varje inlägg får mer visningar och länkklick och att besöken på hemsidan faktiskt ökar i antal.

Ska bli så spännande!

Jag själv kommer satsa mer på ”skönhetsartiklar” för hemsidan som går att sponsra i sociala medier, det är fortfarande bara min blogg och instagram som ger försäljning i webshopen men jag tycker verkligen att webshopen är så bra med alla sminktips m.m att den skulle kunna bli såå mycket större med lite mer reklam bara! :)

T.ex. gjorde jag i veckan en till sminkning med kajalpennan Pixi Endless Silky Eye Pen i nyansen Matte Mulberry – för då kan jag göra ett inlägg där jag visar tre olika sminkningar med samma penna! Kul va? :)

Jag har också fotat 5 olika smokey eyes gjort med svart ögonskugga i veckan som ska bli ett smokey eye-inlägg. Men dom bilderna har jag inte hunnit gå igenom än.

Många idéer har jag listat som jag ska skriva ner! Har ni önskemål så får ni gärna hojta till!

Möte & salongsjobb
På tal om marknadsföring så hade vi också personalmöte i veckan och pratade mycket om att fota bilder och sånt. Det blir lätt så att när man är fullbokad så betar man av alla kunder på rullande band och allt går som på räls bara, men när man till hösten/vintern får mindre bokningar det är då man får eld i baken ”nu måste vi publicera massa och få in kunder!!”.

Min plan är att fota och marknadsföra så mycket som möjligt redan nu så att det aldrig blir en svacka till hösten och vintern. I år är vi förberedda! :)

Dom var också jätteglada att dom bara kan skicka sina bilder till Malin som sedan sköter publiceringen, lyxigt med hjälp ♥

Jag själv var såå trött på mötet för det var min första feberfria dag och jag var fortfarande jättesliten. Fick kämpa lite extra, man är ju bara mänsklig men sånt ska inte gå ut över jobbet tycker jag, man kan åtminstone sitt bästa för att det inte ska göra det :)

Hann inte fota när alla var på plats för vi hade bara en timme och varje minut räknas. Men så här såg det ut innan alla kom :) Så skönt att vi har ett personalrum igen nu!

På tal om extralokalen så hade Annika en provmakeup på en kund med bebis där också! Perfekt med en barnpassningslokal där man inte stör andra kunder som får en avslappnad behandling haha.

Jag har några fotoprylar jag inte använder och funderar på att ta dit dom och fotografera skönhetsartiklar på andra personer? Inläggen jag gjorde med pigmentfläckar och hooded eyes blev ju så himla populära!

Min fotostudio är ju hemma men man vill ju inte ta hem vem som helst, men att göra det i extralokalen vore ju klockrent :)

På personalmötena så kommer det alltid upp massa småproblem som ska lösas. En av dom är belysningen i sminkstudion på vissa lampor i taket orsakat skuggbildning, det står Miska och fixar här! I bakgrunden skymtar ni en annan man som lagar vår AC. På fixar-listan står även att köpa innetofflor, fixa lysrör och hitta en lösning till hjulen på ena behandlingsstolen som inte rullar effektivt. Snart är det nog dags att anställa en vaktmästare hahaha.

Jag har också fixat nya anställningsavtal till all personal. Mallen som jag använt innan har Annika gjort för länge sedan i programmet Numbers och den var så jobbig och bökig, men man skriver avtal så sällan så jag har aldrig tagit för mig att göra om den. Men nu när vi har ändrat tjänster + har två extrajobbare så behövde jag skriva om alla på en gång och då tog jag tag i det och ändrade om hela mallen samtidigt. Tog bara 3,5 år att ta tag i det haha.

Det här var en klassisk grej som ser ut som en liten punkt på att-göra-listan ”gör nya anställningsavtal” men som i slutänden tar jättelång tid innan dom väl är utskrivna och påskrivna.

Övrigt
Min tidsuppfattning är sådär så innan jag började skriva idag så var jag tvungen och gå tillbaka i bloggen 2 veckor och se vad jag gjorde förra söndagsinlägget.

Det som hänt sedan dess förutom det jag skrev här ovan är bland annat att höstschemat äntligen är spikat och öppnat i bokningssystemet! Jag har krånglat med Dropbox och lagringsutrymme för att enkelt kunna skicka bilder mellan mig-salongen-Malin. Jag har satt ett nytt strategiskt fokus och ändrat lite mätdokument för att nå vår målbild juni 2019. Jag håller på att se över vårt Paese-sortiment med nyheter och produkter som håller på att utgå/förändras. Jag har också genomfört aktieköpet som jag bloggande om förut; investeringen i det nystartade företaget för att hjälpa personer med alkoholproblem. Och så har jag haft 4 kunder på salongen också och bebispassat Mileya medan Annika haft kunder.

Och så har jag svarat på hur mycket mail som helst, det har verkligen ökat med frågor om sminktips, produktrekommendationer m.m. Jag tycker det är såå roligt! :)

Jag har jobbat hemifrån två dagar denna vecka och min katt Viktoria älskar det haha.

Kafferast med kvalité
Jag har lite svårt med raster för när jag är inne i jobbet så vill jag inte bryta min fokus. Jag njuter inte så mycket av en rast liksom, jag dricker hellre kaffet samtidigt istället för att ta en hel paus.

Men nu inser jag varför – när man jobbar inne i stan så är ju en kafferast inte jättetrevligt, om man inte har det samtidigt som kollegor såklart. Men dagarna jag jobbar hemifrån på landet och det är fint väder ute så är det ju verkligen VÄRT! Du tar 15-30 minuter från din arbetsdag men laddar batterierna så mycket att effektiviteten efteråt tjänar in dom där minuterna utan tvekan!

Vi har jättenära till en sjö från vår stuga så jag och Miska tog med kaffetermos och två koppar och tog en kafferast där:

Det är kanadagäss med bebisar (!) som simmar bredvid ena båten där framme! Jag vill inte jobba hemifrån på heltid men två-tre dagar i veckan är det ungefär nu och det är perfekt, det kommer bli mycket effektiv vila på mina kafferaster i sommar känner jag ;) Det viktigaste är bara att man ha självdisciplin att avsluta rasten också haha.

Nej nu är det dags att hoppa i badtunnan och sen skölja ur mitt vackra hårsvall!

Ha en fantastisk söndag allihopa! ♥

Skriv en kommentar! :)

Please enter your comment!
Please enter your name here