Denna vecka känns uppdelad i två halvor och jag har fått så mycket gjort att när jag funderar på vissa saker så tänker jag ”men det måste varit förra veckan?” men nej allt har klämts in inom loppet av 5 arbetsdagar :)

Halva veckan har typ bara bestått av admin-jobb, siffror och möten så här i början av en ny månad. Den andra delen har varit otroligt kreativ med filmredigering, lyckade möten och inspirerande utvecklingsmöjligheter!

Filmredigering och 30 miljoner tittare i Kina
Som jag nämnde i förra Businessvecka-inlägget så jobbar jag en del som konsult för företaget Disruptive Materials som håller på att ta fram skönhetsprodukter med det nya materialet upsalite som har extrem fukt- och fettupptagningsförmåga. Det är så kul! :) Jag har så mycket personlig erfarenhet av oljig hy så jag har mycket bra feedback att ge.

Jag har även gjort en film för att visa den nedmattande effekten med materialet som på en och samma dag visades för 30 miljoner personer i Kina! Förstår ni hur sjukt det är? Det är typ tre stycken Sverige!

I veckan hade jag möte med Disruptive Materials igen inför nya uppdrag, och i fredags filmade jag två filmer till en av produkterna som nu lanserats i Kina.

Den första filmen var alltså för det svenska företaget som äger materialet, men de här nya filmerna är för företaget i Kina som tyckte så mycket om min film och frågade Disruptive Materials i Sverige om deras makeupartist kunde göra två filmer till dom och bland annat sagt ”hon har mycket bättre utrustning”. Haha jag orkar inte, dom tycker att jag har bra utrustning för att dom troor att jag har det. Jag sitter liksom hemma med min vanliga gamla systemkamera och redigerar i iMovie haha. Men jag bara tackar och tar emot mer jobb ja! :)

Här är produkten som lanserats i Kina! Det är en multi-spray med puder som kan sprayas överallt där man vill absorbera fett eller fukt, i ansiktet, i håret, under armarna, i skorna! Så rolig :) Filmerna jag har gjort visar dels hur jag använder den i ansiktet, samt i håret som torrschampo.

Jag har ju inte världens bästa hår men som tur var så kunde syrran hjälpa mig med lite snabba lockar och oljigheten var ju inte problem att fixa – inte duscha håret på 3 dagar så var det klart ;)

På tal om Kina vill jag förtydliga på en gång (för jag vet vad majoriteten funderar på nu) och svaret på er fråga är nej tack och lov är produkten inte testad på djur! Den lagen gäller alla färdiga produkter som exporteras till Kina, men man kan komma runt den lagen när man tillverkar produkten direkt i Kina då är det mycket mildare lagar. Disruptive Materials är väldigt måna om att upsalite-kosmetika inte testas på djur, jag har pratat mycket om det med dom.

Jag har inte hunnit redigera filmerna än men började klippa litegrann och skickade denna på snapchat haha.

Bättre arbetsstruktur för mitt eget arbete
Det senaste året har vi jobbat stenhårt på salongen för att bygga upp struktur och rutiner i företaget för ett effektivt sätt att jobba tillsammans. Men det är inte lätt att göra en arbetsstruktur för mig själv när jag gör så olika arbetsuppgifter varje dag, men jag har i alla fall börjat med två förbättringar!

Ett av mina problem är tidsbrist/dagarna går för snabbt hehe. Och efter lite analyserande insåg jag att allt grundar sig i är att jag blir avbruten regelbundet vilket gör mig mindre effektiv. Inte av att folk kommer och stör utan främst för att andra arbetsuppgifter kommer i vägen.

Jag jobbar bäst om jag får sitta helt ostört med en uppgift tills den är färdig och jag hörde i en podd (källa oklart) att varje gång man blir avbruten så tar det ca 25 minuter att återuppta fokusen. Värt att tänka på!

Mina två lösningar på problemet är:

  1. Bokningar bara måndagar & torsdagar
    Jag tar inte mycket bokningar på salongen men dom jag har är utspridda över hela mitt schema. Så istället för att ha alla samlade ”idag är jag i sminkstudion hela förmiddagen sen sitter jag på kontoret igen” så har jag bokningar lite här och där och hinner då inte återuppta fokusen emellan. Att bara ta bokningar måndagar och torsdagar resulterar dessutom i att jag alltid har möjligheten att kunna jobba hemifrån tisdag, onsdag eller fredag varje vecka. Vilket är jättebra för film- och fotoprojekt då jag har fotostudion hemma :)
  2. Mail i början & slutet av arbetsdagen
    Det här är en punkt jag har tänkt på länge men inte velat genomföra då jag älskar personer som svarar supersnabbt på mail och vill vara så själv! När det plingar till i mail-inkorgen så avbryter jag alltid det jag gör och går in och läser. Men i praktiken så blir det tvärtom-effekt eftersom jag oftast inser att jag inte har tid att svara på en gång, flagg-markerar mailet och fortsätter jobba och sen är det alltid massor av annat som görs innan jag väl svarar på mailet vilket plötsligt kan bli 1-2 dagar senare.Det blir alltså inte snabbt svar på mail och jag bara avbryter mig själv stup i kvarten.Den här veckan bestämde jag mig för att svara på alla mail det första jag gör på morgonen, och även det sista jag gör innan jag åker hem. Och däremellan öppnar jag inte mailen alls.Hur det har gått? Inte bra alls faktiskt haha, jag har svarat på mail mitt på dagen exakt varenda dag den här veckan ändå. Skärpning Helena, hur svårt ska det va! :)

Ny månad – Mycket adminjobb
I ett av mina första inlägg (ni hittar det här!) skrev jag om allt admin-jobb så som löner, rapporter och grejer som jag gör varje gång det blir en ny månad. Efter det inlägget fick jag denna fråga:

Jag funderar på att starta eget men har så svårt att förstå vad admin-jobb innebär i praktiken. Du skriver att du varje månadsstart jobbar med ”löner, rapporter och siffror” men vad är det mer exakt du gör?

Det är lite olika från företag till företag men här är en kortfattad lista på saker som jag gör varje gång månaden tagit slut:

  • Budget – Lägger in siffrorna i en jämförelse-kolumn i vår budget. Vi har ju satt en budget men sen måste man regelbundet kolla upp om man följer den – så om man inte gör det kan man göra någonting åt saken innan det är för sent. Denna vecka har jag dessutom gjort en helt ny budget som gäller fram till sommaren.
  • Löner – Semesterdagar, övertid, vissa har timlön, mammadagar, o.s.v. och alla dessa detaljer sammanställs och skickas in till vår ekonomi-person så att alla får rätt lön den 25:e.
  • Statistik – Vi har olika statistik-dokument som jag skriver in månadens resultat i. Det är allt från hur många arbetstimmar Ida haft permanent makeup-kunder (hon gör ju makeup och fransar och bryn också) till hur många presentkort vi sålt och att vi har gått i vinst på varje person. Det finns nog inget vi inte har statistik på haha, riktiga statistik-nördar och det är såå skönt med ordning i dokumenten när man ska kolla upp saker snabbt sen.
  • Nyckeltal – Vissa saker mäter vi extra (behöver inte alltid vara siffror utan kan vara följsamhet till vissa rutiner och sånt också) och alla sådana resultat sammanställs också. Både i dokument samt i ett diagram som jag visar på nästa personalmöte.
  • Ekonomi-underlag – Månadens alla kvitton och fakturor samlas ihop i rätt ordning och lämnas till vår ekonomi-person som sköter bokföringen.

Vår månadsrapport skriver vi ut som ett superlångt kvitto i kassan! Den här lilla pappersremsan har varit mitt sällskap en hel del på kontoret denna vecka :)

Nu ska jag fortsätta njuta av söndagen! Pappa och Miska håller på och bygger tak i vår bastu och jag fixar massor i huset som vi renoverar och försöker skapa lite ordning och beboeliga ytor då min syster Linda som bor i Finland kommer och hälsar på nästa vecka!

Önskar en en fortsatt fantastisk söndag allihopa ♥

LÄMNA ETT SVAR