Den här veckan har bestått av lediga och härliga sommardagar blandat med intensiva jobbdagar som varit mer fullspäckade än vanligt! Man ska ju ha balans liksom ;)
Jag har varit dålig på att fota bilder men mest har jag suttit framför datorn eller stått med kunder, ibland önskar jag att mina jobbdagar hade varit lite varierande rent visuellt som dom är arbetsmässigt haha!
Stora förändringar!
Det är tur att jag har lätt för förändringar för den här veckan har tagit mig med storm! Nu är det så himla mycket stora saker som jag ska hantera. Det är hemma i huset, projekt med salongen och även projekt med andra idéer utanför salongen.
Min första känsla kring förändringar är ofta panik haha, jag får panik bara vi bokar en utlandsresa typ :) Men överlag har jag (efter några minuter) inte alls svårt att acceptera förändringar oavsett om dom är bra eller dåliga och anpassar mig snabbt. För mig är det värre dom perioder där jag känner att utvecklingen står stilla än vad det är när det sker många stora förändringar samtidigt.
En av dessa positiva fast STORA förändringarna var att Annika smsade mig och Miska när vi stod i receptionen på salongen (hon satt inne i sitt behandlingsrum) och skrev att vi får en ny delägare i januari. Jag och Miska stod som två frågetecken innan hon skickade bilden:
Alltsååå guuud! ♥ Annika ska bli mamma!!
Det här med bebisar är ju dock en sån där grej där man bara blir glad direkt och jag får inte ens en gnutta ”förändringspanik”, det är ju så fint och alla saker som behöver lösas praktiskt tar man sen. Det är sånt som löser sig bara! :)
Men det är ju en enorm grej för oss både praktiskt och ekonomiskt när Annika är mammaledig. Hennes permanent makeup-kunder är vårt säkra kort att vi har råd med hyran på salongen och alla utvecklingsprojekt är ju hon lika stor del i som mig och Miska.
Planen är ju dock inte att Annika kommer vara borta ett helt år typ och inte har någon jobbkontakt alls, som när anställda går på föräldraledighet. Hon kommer (som planen är från hennes sida) fortfarande jobba i företaget både på distans och komma in på möten, sen så fort som möjligt kommer hon ta någon kund här och där. En salongsbebis helt enkelt haha :)
Spanien-salongen kommer ju få skjutas fram dock ;) Planen var ju att Annika skulle börja med att hyra ett rum och se hur efterfrågan ser ut innan vi hyr någonting mer fast. Men sen började hon så plötsligt sluta vara handlingskraftig i denna fråga och ringde inte ens upp de kontakter jag fixade fram så det har liksom inte hänt så mycket – men nu vet jag ju varför haha! Måste ha varit svårt att hålla detta hemligt när man driver ett växande företag.
Hur som helst känns det som att alla stora förändringar är i startgroparna vilket både är skönt samtidigt som det är lite störande, jag vet att mycket kommer förändras men inget har förändrats synligt än utan man vet bara att det närmar sig och man måste förbereda sig så mycket som möjligt! Men som sagt, hellre det :)
Möte om producenter för eget sminkmärke
Jag har ju skrivit tidigare att vi har velat starta ett eget sminkmärke, ett koncept som vi har haft i åtanke otroligt länge nu! Jag minns inte hur noga jag berättat det tidigare men vår produkt-idé är hela grunden till att vi startade salongen ihop från första början. Vårt största problem var nämligen tidsbrist – vi behövde utveckla våra företag så att både Annika och jag kunde fortsätta med det vi gör men att det inte enbart hänger på oss.
Vi behöver ta tid från det nuvarande företaget utan att det går under helt enkelt :)
Nu har vi kommit en bra bit på väg, det tog bara 2,5 år haha, och i onsdags hade jag ett möte med tre erfarna personer som hjälpte mig att kickstarta! Ordet kickstart är ju absolut en överdrift dock haha, shit pommes vad mycket det är att ta hänsyn till och bara att lista ut hur det fungerar med tillverkare, förpackningar, säkerhetsdata och allt som ska finnas. MEN det är en kickstart jämfört med om jag hade behövt leta fram all denna information på egen hand! Det är ju en process där man pratar år och inte veckor, så all tid är värt guld!
En snabb bild på kaffekoppen under mötet ;)
Blir ni nyfikna? Jag hoppas att jag inte ska behöva vara allt för hemlighetsfull under denna process! Jag har bara väntat in detta bokade möte och sen (alltså nu!) är det bara att börja kavla upp ärmarna!
Kvällsjobb inför ledighet
Den här vecka började med att jag var ledig stora delar av dagen i måndags för att umgås med min syster Linda och hennes bebis ♥ Sen i fredags åkte jag och Miska till Gotland (där är vi nu i skrivande stund!) för att hälsa på min kompis Frida som faktiskt flyttar till Gotland nu! Waah!
Ledighet = mer jobb dagarna innan. Så det har blivit kvällsjobb hemma i soffan exakt varenda dag när jag kommit hem från salongen enda tills klockan sagt åt mig att gå och lägga mig.
Det är ingenting som stört mig dock för när man får ledighet också så hinner man ju vila upp sig :) Men det har blivit intensiva dagar!
Älskar att jobba i vår soffa! Här ser ni mig i måndags när jag bloggade om lördagens brudsminkning :)
Photoshop & reklambilder
För ett tag sedan skrev jag att vi gjorde en photoshoot för reklambilder till vår barberare. Ni kan se före- och efterbilderna på skägget, håret och brynplockningen i mitt tidigare inlägg om ni missat dom i veckan!
Det var ett dags sedan jag fotade bilderna men har inte haft tid att redigera dom förrän nu. Men vet ni? Jag älskar att pyssla i photoshop! Det är så kul! Jag är ju ingen proffsfotograf varken bakom kameran eller vid redigeringsbordet men jag blir chockad varje gång över att resultaten faktiskt blir ganska bra :)
Visst blev det bra?
Här är skillnaden på fotot före och efter redigering:
Vi tog lite snabba bilder bara så hann inte gå till en snygg location, det här är precis utanför personalingången till vår salong :)
Utöver detta så har jag som vanligt haft kundbokningar, gjort mina steg för steg-sminkningar, det har varit månadslut = löner, rapporter, kvitton, statistik, fakturor m.m som ska fixas och nu har vi dessutom bokslut så inventering av hela varulagret har räknats också.
Så med tanke på att allt detta har klämts in på bara 3,5 arbetsdag tycker jag är ganska bra jobbat! :)
Nu ska jag fortsätta njuta av vår mini-semester på Gotland ♥
Kram!