Roadtrip i Spanien! (Med hyrbil)

- Annons -

Här kommer ett inlägg som jag fått flera önskemål om att ni vill läsa – vår roadtrip i spanien där vi hyrde bil och åkte runt i södra Spanien!

Det var över en månad sedan vi kom hem nu och jag blir alldeles varm i hjärtat av att titta tillbaka på alla bilderna. Det här var verkligen SÅ underbart!

Jag vill åka tillbaka!! :)

Vår fina hyrbil! ♥ Vill börja med att säga att det var bra vägar överallt (även i bergen, förutom när vi åkte mot Gaucin). Folk körde lugnt, inte alls lika hetsigt som i Sverige, och det var bra skyltat och enkelt att förstå och hitta. Muy bien! :)

- Annons -

Det slog mig nu att jag mest filmat korta klipp från alla ställen och det är så meckigt att ladda upp filmer i bloggen, så jag hoppas ni tycker inlägget är kul även fast det blir mycket selfies-bilder istället för omgivning haha. Men alla som önskat inlägget har varit sugna på en liknande resa och då är ju texten/infon mest viktig tänker jag!

Förberedelser & resedagen
    Innan vi åkte så bokade vi dom fyra första hotellen (8 nätter totalt) via booking.com och även hyrbilen bokade vi i förväg så att allt var klart med försäkring. Vi var borta i 16 dagar så sista halvan av resan var fortfarande helt oplanerad när vi satte oss på flygplanet.

Miska hade även beställt hem en fysisk karta över södra Spanien och det var så värt tycker jag för att planera vår roadtrip i spanien! Även fast jag älskar teknik så var det så mysigt med en riktig karta där vi tillsammans planerade början av resan och markerade alla hotellen som vi bokade.

Här dricker vi bubbel, bokar hotell och gör markeringar på kartan innan resan, så mysigt!

Vi använde hyrbilsmärket Goldcar och hämtade upp bilen direkt på flygplatsen i Malaga. Allt gick väldigt smidigt!

Våra stop på vår roadtrip i spanien.

Stopp nr. 1 – Monda
    Vårt första hotell var Castillo de Monda, ett gammalt fort på en hög kulle ovanför den vita byn Monda. Så mysigt hotell med god mat och fin utsikt! Byn är mysig, det finns inte så mycket där men den var ändå gullig att gå runt i.

Vi hittade en utsiktsplats med perfekt översikt över lilla byn, och där ser ni vårt hotell på kullen!

- Annons -

Obs man kan köra in till hotellet både från framsidan och baksidan – ta framsidan! Vi testade båda och det var ungefär en millimeter att bilen orkade ta sig upp för den extremt branta backen upp på baksidan. Vi lyckades puttra upp till slut men det var verkligen på håret, vi borde ha filmat oss haha!

Här är utsikten från hotellet :) Helt magiskt att komma fram och äta middag framför denna vy och vara pirriga inför resan vi hade framför oss ♥

Mijas Costa, Fuengirola, Marbella & Ojén – Dagen efter vi landade så åkte vi till Mijas Costa, Fuengirola och Marbella och strosade runt på dessa ställen. Jag har fått mycket tips om Fuengirola när jag berättat för folk att vi vill flytta till Spanien om några år, men jag blev inte helt fäst vi den staden faktiskt. För turistigt och hetsig för mig!

Marbella dock gillade jag mycket mer! Det staden kändes lite härligare, större men lugnare och finare.

Ett roligt stopp var Ojén strax ovanför Marbella! Det är i en mysig vit by i ett bergsstup och bilresan upp dit var fascinerande för mig som både har bilskräck och höjdrädsla haha. Skarpa kurvor och stup rakt ner på sidorna! Men utsikten var magisk! Jag är inte en svettig person annars men så fort jag blir höjdrädd så får jag handsvett på en sekund, alltså det går så fort! Och när vi gick ut och skulle filma utsikten så ba gled jag runt i mina sandaler för fötterna var så blöta haha!

Det jag inte visste då var att berg och stup snart skulle bli vardagsmat och hela resan blev kbt-terapi (face your fear-metoden) och sista dagen så åkte vi för skojs skull förbi Ojén och Monda igen, lite för att få cirkeln sluten liksom :) och då var jag inte höjdrädd alls på Ojénvägarna! Så sjukt ju!

Jag på hotellet innan vi begav oss 2 timmar upp i landet mot nästa hotell :)

- Annons -

Bilresa genom Sierra de las Nieves – Istället för att ta den snabbaste vägen dit så tog vi den finaste – genom naturreservatet Sierra de las Nieves!

För mig som älskar att åka bil så blir resan mellan alla ställen också en del av upplevelsen! Vi lyssnade på spansk radio, sjöng och jag tröttnade aldrig på utsikten som ibland var grönskande skog, ibland var man på spetsen av ett stup och sekunden efter var man i en dal med helt magiska klippor högt ovanför en.

Det är nog det som chockade mig mest under resan, jag hade ingen aning om hur naturen såg ut så här i Södra Spanien? Sverige känns så tråkigt nu!

Vi stannade på några ställen och gick runt och strosade i naturen bara! :) MYS!

Stopp nr. 2 – Júzcar
    Nästa två nätter spenderades i den blåa bergsbyn Júzcar där alla hus är ljusblåa! Så gulligt!

juzcar roadtrip spain

Visst är det fint? :)

Jag tycker det här är hur charmigt som helst!

Humor ;)

Vi bodde på Hotel Bandolero som drivs av två killar, David och Ivan, och det var så extremt hemtrevligt där! Eller inte bara hemtrevligt utan det kändes typ som att man var gäster i ett riktigt hem. Kreativ inredning med mycket saker och prylar och en mysig hund som sprang runt!

Min nya kompis Lolita ♥ Hon åt upp mitt frukostägg som kocken tappade på golvet också haha. Inte som vilken restaurang som helst helt enkelt :)

Här blev hon så tacksam för allt gos och började slicka mig på benen haha! Eller så gillade hon min lotion bara.

Vi körde en heldag i staden Ronda som jag verkligen kan rekommendera att besöka. Någonting jag lärt mig under resan är att alltid gå till ”old town” om det finns – det är alltid där det är finast och mysigt att strosa runt om man som mig inte är så mycket för storstäder :)

Jättemysiga gator och gamla ruiner man kan titta på (och klättra på) hehe :)

I Ronda går en bro mitt i ett stup som på andra sidan bron påminde om helvetesgapet i Ronja Rövardotter och på denna sida är det så här fint!

En annan sak jag lärt mig på resan är att det är helt onödigt att försöka fota höjder och utsikter, det ser så mesigt ut på bild jämfört med verkligheten. Det måste upplevas! Men jag kan tala om att detta var otroligt högt! Vi kollade ner från en utsiktspunkt och såg människor gå på en smal, smal kant på sidan av stupet. ”MISKA det är MÄNNISKOR som GÅR där!!” utbrast jag! ”Det är nog ett tunt räcke som inte syns på håll” svarade han och jag tyckte ändå dom var sjuka i huvudet, jag blev höjdrädd bara av att titta ner på dom.

Klipp till: 30 minuter senare så är det vi som går på kanten nere i stupet ;) Det fanns inget räcke kan jag tala om!

”Real risk of death” japp japp! Miska var så nojig att jag skulle trilla ner! Han fick nästan panik för att han inte litade på mina små klumpiga steg :)

ronda roadtrip spain

På andra sidan fanns en jättefin restaurang där vi fikade med utsikt över hela helvetesgapet :) Underbart!

När vi skulle till nästa hotell så tog vi en liten omväg för att åka förbi Gaucin – enbart av den enkla anledningen att jag hittat mitt drömhus där på Skandiamäklarna hahaha. Vi åkte förbi det! SÅ kul! Där var bilvägarna sämre och vi fick stanna för getter som gick över vägen och sådana saker, men väldigt mysigt :)

Stopp nr. 3 – Castellar
    Det tredje hotellet var ett till gammalt fort 30 min ovanför Gibraltar som heter Castillo de Castellar.

Om vi hade hamnat i ett annat rum så hade säkert jag sagt ”boka inte detta, inte värt” men vår balkong (det enda rummet som hade det) gjorde hela resan ett minne för livet! Det är så högt upp att man fick lock för öronen, fåglarna flyger bokstavligt talat runt huvudet på en och utsikten är magisk!!

Titta själva:

slott i södra spanien vy

Här är vår balkong och Miska smygfotade mig när jag står och väntar på att nagellacket ska torka :)

Jag har ingen bra bild på det för vi tog bara filmer, men det var inte bara småfåglar runt balkongen utan då och då kom en flock med stora örnar och seglade omkring oss! Förstår ni vad coolt det var?? Dom var runt 15 stycken och var verkligen jättenära! Vi satt liksom och drack morgonkaffe på balkongen och tittade på örnar på nära håll, så häftigt :)

Både frukosten och maten var jättedålig dock och det fanns inte jättemycket mer att göra. Vi strosade runt lite i den vita byn omkring (som hade många gosiga katter i alla fall, me like!) men utsikten var verkligen det som gjorde allting så värt :)

slott i södra spanien

Här man man sitta ♥

slott i spanien

Här ser ni vår balkong och en vinkade Helena!

Dagsutflykten när vi bodde här var den mest turistigaste saken vi gjorde på hela resan – åkte till Gibraltar! Det är en stad som tillhör Storbritannien av alla ställen. Och så åkte vi cable car upp på berget och kollade på apor! :)

gibraltar apor

Det var mysigt! Men varken jag eller Miska är så mycket för att trängas med turister så vi började knata runt på egen hand och plötsligt hade vi gått ner nästan halvvägs och fick ta en ojämn stentrappa upp för ett halv berg haha! Vi var så trötta att vi nästan kollapsade när vi äntligen var på toppen igen :)

gibraltar roadtrip i spanien

”Miska jag kommer inte förbi!!” :)

Stopp nr. 4 & 5 & 7- Tarifa ♥
    Nu har vi kommit till den sydligaste delen av Spanien – Tarifa där man ser Afrika stort på andra sidan havet! Vet ni vad? Det är här vi vill bo! Vi ÄLSKADE Tarifa!

Vi trivdes så bra så att 2 nätter blev 4 nätter, och efter ett stopp i staden Cadíz en natt (stopp nr. 6) så blev det 2 nätter till i Tarifa. Så Tarifa blev stopp nummer 4, 5 och 7 helt enkelt, fast på tre olika hotell :)

tarifa spain

Jag märkte NU det lilla bebisansiktet i fönstret till vänster! Scary haha!

Staden Tarifa – Alla våra hotell låg utanför själva stan, men jag älskade staden också! Framför allt Old Town där det var bra shopping (typ enda staden som hade roliga och fina affärer enligt min smak) och mycket mysiga caféer och restauranger och smala, mysiga gator att strosa runt på. Ganska ”chill” stämning och mycket surf/boho-stil. Härlig energi helt enkelt! Både på dagtid och kvällstid :)

Annars var alla städer antingen för turistiga för att jag ska vilja bo där, eller så var det helt dött, och så vill man ju inte heller bo. Tarifa var perfekt!

valdevaqueros roadtrip

Stranden Valdevaqueros – De två första hotellen – Hotel Tres Mares & Hotel 100% Fun låg vid stranden Valdevaqueros där vi hängde massor!

Båda hotellen var superbra!

valdevaqueros beach

Otrooligt mycket kitesurfare här! Vi köpte en fin strandfilt också! Det var mycket stenar och vågor men jag har inget emot det.

Vi funderar på att åka hit i vår igen och lära oss kitesurfa :) Hotellet 100% Fun har paketpriser med kitesurf-lektioner och hotellrum!

valdevaqueros tarifa spanien

På väg ner till stranden så finns det restauranger och barer med surf-stil, musik i stora högtalare, glada människor, sittpuffar och lösa hundar som springer runt och leker :) SÅ härligt! Vi hängde alltid här efter en dag på stranden.

valdevaqueros roadtrip i spanien

Så här såg det ut när vi gick därifrån, på väg mot middag på hotellet eller inne i stan :)

Efter en natt i Cadíz så började vi röra oss mot Malaga-hållet igen och stannade två nätter i en mysig bungalow på Hotel Mesón de Sancho. Också i Tarifa-området fast inte vid stranden. Kan också rekommenderas!

Stopp nr. 6 – Cadíz och El Puerto de Santa María
    Staden Cadíz åkte vi till sen, en större stad som är helt omgiven av havet eftersom det är en udde typ.

Vi hittade dock inget hotell där som hade lediga rum med kort varsel (till rimligt pris) så vi tog en avstickare till El Puerto de Santa María som är en ”vardaglig” liten stad. Kändes som att man hoppade in i spanjorernas vardag verkligen :)

En sån där oplanerad tripp som blev ett roligt minne även fast jag egentligen inte rekommenderar det som rese-tips!

Jag blev helt uppäten av myggor här! Men vi hade jätteroligt haha! :)

Så det blev bara en natt i El Puerto de Santa María och dagen efter spenderades i Cadíz där vi åt frukost och strosade runt bland mysiga gränder, kollade på ruiner av en gammal fästning och gick på konstutställning.

Jag och min snygga Miska när vi precis kommit ut ur parkeringsgaraget!

Parkeringar – Det ska jag tillägga också att det var aldrig svårt att hitta parkering för även dom små städerna hade parkeringsgarage eller bemannad parkering. Det kändes säkrast så eftersom vi hade hyrbil. Och enkelt var det, man bara fick en biljett när man åkte in, som sedan scannades när man åkte ut och så betalade man för så länge som man varit där. Så man behövde aldrig fundera på att gå å fylla på parkeringen eller nått sånt.

Stopp nr. 8 – Estepona
    Det var jättefint väder och vi fortsatte i sol- och badspåret och besökte staden Estepona!

Vi bodde på Hotel Diana Park som låg lite ovanför själva staden Estepona och det var första gången vi åt på samma restaurang två dagar i dag – en indisk restaurang med såå gullig personal, underbar inredning och vi satt där och snacka skit i flera timmar varje kväll :)

estepona

I staden Estepona så hängde vi först vid havet och badade en hel del. Sen strosade vi runt på så här fina gator ♥ Mycket turkost, rosa och blommor överallt! Riktiga Helena-gator!

Stopp nummer 9 – Torremolinos
    Sista natten så ville vi ha nära till flygplatsen och bodde därför i Torremolinos. Vi utforskade inte så mycket här utan bara njöt av havet (jättefin strand!) och åt en extra lyxig sista middag :)

torremolinos

Den avslutande bilden får bli denna snygging på stranden i Torremolinos! ♥

Ett bra avslut på en underbar roadtrip i Spanien!

Hoppas inte inlägget kändes för långt! Vi har nästan 2000 bilder och filmer från resan och det finns mycket mer att visa och berätta, men det är ju så svårt att veta vas som är roligt för bara oss. Andras semesterbilder är ju inte alltid jättekul? Men jag ville berätta om alla stopp och försökte hålla mig kortfattad men det blev ganska långt ändå ;)

Bästa resan verkligen!! Kan rekommendera så mycket och vi kommer garanterat att åka på en ny roadtrip i Spanien!

Har ni några frågor så hojta till :) Kram, kram!

Helena Amiley
    Helena Amileyhttps://www.imakeyousmile.se
    Jag skriver mest om skönhet men bjuder även på glimtar från entreprenörlivet och bygget av vår egen camper van. Vanlife here we come!